Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

 

1Bezpieczni na drodze – poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze, poznanie niektórych znaków ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu, zakazu;, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, odwzorowywania, podawania nazw i kształtów figur geometrycznych, rozpoznawanie cyfry 1, rozwijanie sprawności ruchowej, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie, dbałość o rówieśników w grupie, wzbudzanie szacunku do pracy innych osób. Wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności, rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych, kształtowanie umiejętności  wielozmysłowego poznawania różnych materiałów.

2 Jesień w sadzie -  rozpoznawanie nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią, poznawanie nazw niektórych drzew owocowych, sensoryczne poznawanie liści, rozwijanie zgodnej współpracy w grupie i uczestniczenia w zabawach badawczych; poznawanie zwyczajów życia jeży, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie sprawności fizycznej, dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych,  wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie, wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin. Kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej.

3 Jesień w ogrodzie – rozpoznawanie jadalnych części roślin, które rosną pod ziemią a które rosną nad ziemią, poszerzenie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin, rozwijanie ciekawości poznawczej – umiejętności formułowania hipotez, tworzenie zbiorów i ich przeliczanie, rozwijanie ciekawości badawczej poprzez rozpoznawanie i nazywanie części warzyw – skórka, miąższ, rozwijanie świadomości ciała i jego położenia w przestrzeni, rozwijanie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, analizy sylabowej, określenia głoski w nagłosie, rozwijanie pojęcia „troska”,  „wstyd”, tworzenie zbiorów i ich przelicznie.

4 Jesień w parku i w lesie – odróżnianie środowiska parku i lasu, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie słuchu fonematycznego,  rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt, rozwijanie umiejętności pracy w parach, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własną pracę i umiejętności sprawdzania działania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania poznanych liter, rozpoznawanie cyfry 2, utrwalanie informacji o skarbach jesieni, ćwiczenia pamięci; doskonalenie kreatywności , sprawności manualnej, wiedzy o zmianach w przyrodzie jesienią; rozwijanie aktywności plastyczno- technicznej, sensorycznej.

5 Deszczowa pogoda – przypomnienie wiedz o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami, rozwijanie umiejętności określania emocji, rozwijanie empatii, ćwiczenia wyobraźni , ćwiczenia umiejętności radzenia sobie z wygraną i porażką podczas gier zespołowych; rozwijanie umiejętności współpracy, doskonalenie słuchu fonematycznego, poznawanie  niektórych właściwości wody, rozpoznawanie cyfry 3, rozumienie aspektu kardynalnego i porządkowego liczb, utrwalenie wiedzy o tym skąd się biorą kałuże, utrwalenie wiadomości o deszczowej jesiennej pogodzie.

 

PIOSENKA   „Jesień malarka”  słowa i muzyka  Adrianna Furmaniak- Celejewska

 

Czary mary, czary mary , krach, krach, krach !

Jesień dziś czaruje tysiącem barw

Żółty, złoty i czerwony na pędzlu ma

dzieciom dziś nim w noski da !

Ref. Jabłka na czerwono, gruszki na zielono

        Muchomora w białych kropek pięć

        A kropelki deszczu to na kolorowo. Jeśli będzie chęć.

Czary mary, czary mary, pac, pac , pac !

Jesień ma malarskich tysiące prac

I brązowy i zielony na pędzlu ma

Dzieciom nim dziś w noski da .

 

Czary mary, czary mary, chlap, chlap, chlap !

Skacze po kałużach siostra i brat.

Chociaż jesień chlapie deszczem,  to każdy wie

Że w kolory wciąż grać chce.