Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

1. Idzie jesień przez świat –  dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – kolory jesieni, poznanie symboliki wybranych roślin; poznawanie sposobów spędzania wolnego czasu; poszerzanie wiedzy na temat gatunków drzew;  doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbiorów; kształtowanie słuchu fonematycznego; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej; rozwijanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku w trakcie wykonywanej pracy; zwracanie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa w trakcie posługiwania się nożyczkami i innymi przyborami.

 

2. Jesienna przyroda – poznawanie warunków życia wybranych gatunków zwierząt; zapoznanie ze zmianami w wyglądzie i zachowaniu zwierząt ze względu na porę roku; poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy; inspirowanie zabaw z elementami dramy; doskonalenie percepcji wzrokowo-słuchowo-ruchowej; doskonalenie umiejętności prawidłowego liczenia obiektów; kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole; rozwijanie umiejętności i sprawności manualnych w trakcie wykonywania prac plastyczno-technicznych.

 

3. Koszyk Pani Jesieni – poznanie wartości jaką jest pracowitość i jej znaczenie w życiu człowieka i zwierząt; doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej; poznawanie roślinności uprawianej na polu; rozumienie potrzeby i celów uprawiania roślin przez człowieka; poznawanie gatunków owoców, porównywanie ich wyglądu, miejsca pochodzenia, ciężaru, kształtu itp.; kształtowanie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów; poznawanie wybranych grzybów jadalnych i trujących; rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności słuchania utworów muzycznych; dostrzeganie różnorodnych materiałów jako źródło ekspresji twórczej; poznawanie urządzeń elektrycznych i zasad bezpieczeństwa w trakcie korzystania z nich.

 

4. Skarby jesieni – poznawanie miejsc przeznaczonych do przechowywania jesiennych darów dla ludzi i zwierząt; doskonalenie umiejętności klasyfikowania obiektów; budzenie zainteresowania pracą pszczelarza i życiem pszczół; zwrócenie uwagi na rolę, jaką odgrywają w życiu człowieka i zwierząt wybrane rośliny; poznawanie sposobów przygotowania się ludzi do zimy, w tym przetwarzania owoców i warzyw; poznawanie i nazywanie przetworów jesiennych; promowanie zdrowego stylu odżywiania się; rozwijanie słuchu fonematycznego; doskonalenie umiejętności wyróżniania głosek w nagłosie wyrazów; doskonalenie umiejętności doliczania i odejmowania; poznawanie utworów muzyki klasycznej; doskonalenie umiejętności słuchania i wyrażania muzyki ruchem; doskonalenie motoryki małej i dużej.   

 

Wiersz: „Jesienne liście” Marcin Przewoźniak

Co to? Złote i zielone,

i brązowe i czerwone

Piękne liście! Już zbieramy!

I po kształtach odróżniamy:

Te wycięte jak serduszka

w podarku dała brzózka.

Liść dębowy – ma falbanki

falujące jak firanki.

Z liści klonu – bukiet marzeń

Mogą także być wachlarzem.

A tym w kształcie łapy stracha,

kasztanowiec do nas macha.

Pokazuje paluchami,

gdzie posypał kasztanami!