Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

 

1 Przebudzenie po zimie – utrwalenie wiedzy na temat rodzajów ubrań, zapoznanie z określeniem ubieram się na cebulkę, kształtowanie nawyków ubierania się adekwatnie do pogody, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowanie wypowiedzi na jego temat,  kształtowanie umiejętności prowadzenia tabeli pogodowej, utrwalanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z przyrządami do pomiaru temperatury i kierunku wiatru, rozwijanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z różnymi gatunkami ptaków i głosami , które wydają, kształtowanie wrażliwości na otaczającą przyrodę, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, ćwiczenia orientacji w przestrzeni, współpraca w grupie, wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach plastyczno- konstrukcyjnych, kształtowanie sprawności fizycznej.

 

2 W wiosennym ogrodzie – poznanie narzędzi ogrodniczych kształtowanie nawyków sprzątania, zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania pewnych czynności w określonym czasie ( co wynika z kalendarza i praw natury ), prowadzenie zabaw badawczych i obserwacji, kształtowanie poczucia następstwa czasu, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych, utrwalenie informacji o czynnikach niezbędnych do życia roślin, utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin, stymulowanie wielu zmysłów, rozwijanie sprawności manualnej, kształtowanie umiejętności dobrej zabawy w grupie, zachęcanie do systematycznej pracy.

 

3 W kinie i w teatrze – poszerzenie wiedzy o kinie i teatrze, w tym również właściwych zachowań podczas pobytu w tych miejscach, zachęcanie do wyrażania emocji podczas zabaw dramowych, poznanie nazw zawodów teatralnych , ćwiczenia aparatu mowy, poszerzanie wiedzy na temat w kinie , w teatrze, zachęcanie do aktywności i zabawy w tym do teatrzyków,  rozwijanie kreatywności i wyobraźni, stymulowanie zmysłów, poznanie cech starego kina ( niemych, czarno-białych), zachęcanie do wykonywania prac plastyczno- konstrukcyjnych w tym prac pokazujących mechanizmy animacji, rozwijanie słuchu muzycznego i tężyzny fizycznej.

 

4  Od kurnika do świątecznego koszyka – zapoznanie z życiem i pracą na wsi, utrwalenie nazw zwierząt gospodarskich oraz budynków, w których mieszkają, rozpoznawanie poszczególnych członków rodzin zwierzęcych i ćwiczenia percepcji wzrokowej, kształtowanie otwartej postawy na przyrodę i dobra natury, utrwalenie członków ptasich rodzin, utrwalanie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów, rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas zabaw plastyczno- konstrukcyjnych, zachęcanie do eksperymentów i wyciągania z nich wniosków, zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi, ukazanie wartości tradycji, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury, religie i zwyczaje; zapoznanie z technikami ozdabiania jajek i ich nazwami, utrwalenie wiedzy dotyczącej zawartości koszyczka wielkanocnego, kultywowanie tradycji, stymulowanie wielu zmysłów podczas zabaw sensorycznych, podsumowanie wiedzy dzieci dzięki zagadkom i quizom, śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie umiejętności gry na instrumentach niemelodycznych, tworzenie rymów i  rytmów.

 

WIERSZ  „ Poranek”  autor:  A. Aschenbach

Czekam na ten jasny ranek

kiedy złoty dzwon zaśpiewa.

Gałązkami , listeczkami

zawtórują drzewa.

 

Wstanę szybko, misia zbudzę

w wielką podróż go zabiorę,

z barankami, pisankami

po świątecznym stole.

 

I będziemy razem pisać

krzywo, prosto, jak się uda,

białym lukrem po mazurkach

wielkanocne cuda.