Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

1. Siły przyrody – kształtowanie poczucia szacunku wobec sił przyrody, poznanie odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii; wdrażanie do dbania o środowisko naturalne; odszukiwanie właściwych i niewłaściwych zachowań; poznawanie świata różnymi zmysłami; rozwijanie słuchu fonemowego; wyróżnianie głosek w wyrazie i przeliczanie ich; rozwijanie percepcji słuchowo-wzrokowo-ruchowej; ćwiczenia motoryki małej obu rąk w zakresie kreślenia linii falistych; operowanie pojęciami: skały, minerały; poznanie nowych wiadomości dotyczących soli (miejsca jej wydobywania w Polsce, sposoby jej produkcji na świecie); zachęcanie do obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie obserwowanych zmian; przygotowanie do dodawania-rozwijanie prawidłowego liczenia w sytuacjach życiowych; uwrażliwienie na zmianę tempa w trakcie zabaw tanecznych; wyrażanie radości z wykonywania i tworzenia dzieł plastycznych; rozwijanie pamięci słuchowej.

 

2. Cztery żywioły – dobieranie zjawiska przyrodniczego do właściwego żywiołu; rozwijanie umiejętności przewidywania następstw; poznawanie świata  poprzez doświadczenia i eksperymenty; rozwijanie słownika czynnego; rozróżnianie głosek s, z w nagłosie; rozwijanie pojęć: ciężki-lekki; ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej; rozwijanie słownika czynnego; poznanie charakteru pracy strażaka; kształtowanie właściwej postawy ciała, rozwijanie wielu grup mięśniowych.

 

3. Wielka wyprawa – rozwijanie otwartości na podróże i zdobywanie nowych doświadczeń; poznawanie różnych sposobów podróżowania, nazywanie ich, czytanie globalne; rozwijanie logicznego liczenia i umiejętności sprawnego przeliczania; ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowej; rozwijanie logicznego myślenia; ćwiczenie orientacji na kartce; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. wykonywanie prace plastycznych zgodnie z instrukcją.

 

4. Nasze podróże – poznanie wyglądu i nazw niektórych roślin tropikalnych, zwierząt egzotycznych, mieszkańców i zwierząt Dalekiej Północy; nabywanie umiejętności rozróżniania warunków pogodowych – wilgotności; rozwijanie słuchu fonemowego; układanie zdań, przeliczanie wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie; kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania; ćwiczenia w przeliczaniu, odwzorowywanie liczby elementów za pomocą symboli; aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych, naśladowczych tanecznych; rozwijanie pamięci słuchowej.

 

Piosenka: „Woda” sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Witold Jarosiński

 

Ref.: Można żyć bez czekolady, jajek albo chleba.

Lecz bez wody nie da rady! Bez niej żyć się nie da!  (2x)

1. Rzeki, morza, oceany opływają Ziemię.

Słodkie stawy czy jeziora, pełne ryb strumienie.

Woda także w chmurach mieszka i w obłokach drzemie,

Skąd w ulewach oraz deszczach lubi spaść na ziemię.

Ref.: Można żyć bez czekolady…

2. Co dzień, gdy z przedszkola wracasz, biegniesz umyć ręce.

Woda w kranie cię zaprasza szmerem swym w łazience.

Pyszna zupa już na stole też by nie powstała,

Gdyby wody na rosołek mama nie zagrzała.

Ref.: Można żyć bez czekolady…

3. Wiem, masz wody pod dostatkiem. Lecz gdy myjesz zęby,

Zakręć kran, byś jej przypadkiem nie lał bez potrzeby.

Wiedz, że są na świecie kraje, gdzie jest jej za mało.

Zadbaj, by to, co dostajesz, się nie marnowało.