Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

1. Lato – czas zabawy – kształtowanie i dostrzeganie korzyści posiadania przyjaciół pochodzących z różnych stron świata; uświadomienie potrzeby akceptacji drugiej osoby taką, jaką jest, z jej wyglądem, zaletami i wadami; rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi poprzez tworzenie ciągu dalszego opowiadania; rozwijanie sprawności manualnej; poznawanie zwyczajów rówieśników z różnych stron świata; rozwijanie orientacji w przestrzeni; doskonalenie umiejętności posługiwania się nominałami pieniędzy 1zł, 2 zł, 5 zł, 10 zł; doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej, rozwijanie koncentracji, uwagi i pamięci; poznawanie praw dziecka oraz sposobów uzyskiwania pomocy; rozwijanie sprawności manualnej w trakcie posługiwania się nożyczkami.      

                 

2. Kolorowe lato – poznanie zmian zachodzących w przyrodzie; doskonalenie wypowiedzi poprzez tworzenie rymowanek; rozwijanie umiejętności okazywania sobie wzajemnej życzliwości i akceptowania innych; poznawanie środowiska łąki i jej mieszkańców; podawanie znaczenia łąki dla zwierząt i ludzi; rozwijanie percepcji słuchowej poprzez ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej; doskonalenie umiejętności przeliczania, doliczania, odliczania i ustalania wyniku w zakresie 10; rozwijanie orientacji w przestrzeni; zabawy z kodowaniem; poznawanie warunków życia wybranych zwierząt oraz środowiska wodnego; rozwijanie motoryki małej; poznawanie stadium rozwoju motyla.

 

3. Żegnamy przedszkole – rozwijanie umiejętności tworzenia dłuższej wypowiedzi; poznawanie krajobrazu górskiego oraz życia górali; doskonalenie percepcji słuchowej; uwrażliwienie na zasady bezpieczeństwa podczas przebywania na wysokości; doskonalenie umiejętności mierzenia objętości płynów; rozwijanie orientacji w przestrzeni; poznawanie krajobrazu morskiego oraz sposobów spędzania czasu wolnego nad morzem; dostrzeganie korzyści dla zdrowia, a także skutków i konsekwencji zanieczyszczania tego środowiska; rozwijanie motoryki i ogólnej sprawności fizycznej; rozwijanie słuchu muzycznego; dostrzeganie humoru i przenośni w znanych powiedzeniach; zwracanie uwagi na estetyczny sposób wykonywania prac; obserwacja zjawiska rozpuszczania się i tonięcia lub utrzymywania na powierzchni wody różnych przedmiotów w różnych roztworach.                                              

 

4. Do widzenia! – poznawanie zasad bezpiecznego odpoczywania; poznanie pracy ratownika wodnego, rozwijanie percepcji słuchowej poprzez ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej i liczenie wyrazów w zdaniach; przypomnienie zasad bezpiecznego sposobu spędzania czasu nad wodą, w górach; doskonalenie umiejętności przeliczania, doliczania, odliczania i ustalania wyniku w zakresie 10; rozwijanie orientacji w przestrzeni; rozwijanie umiejętności godzenia się z porażką przy przegranej w różnego rodzaju grach; zabawy z kodowaniem; poznawanie ciekawostek dotyczących ludzi, zajęć w różnych stronach świata; doskonalenie słuchu muzycznego; poznawanie zjawiska fizycznego: skutków zwiększania się ciśnienia powietrza; doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej.

 

Piosenka: „Piosenka żeglarska” sł. E. Stadtmuller, muz. Kalina Świątnicka

 

1.Wakacyjny rejs przed nami,

hej, hej, hej, ahoj!

Burty mocno się trzymamy,

hej, hej, hej, ahoj!

Tańczą fale jak szalone,

hej, hej, hej, ahoj!

Delfin macha nam ogonem,

Hej, hej, hej, ahoj!

Ref.: Łódka huśta się na fali,

brzeg majaczy gdzieś w oddali,

na pokładzie słońce pali,

wicher dmie!

Jakie lądy odkryjemy?

Gdzie do portu zawiniemy?

Co do domu przywieziemy?

Kto to wie?

2.Jakaś wyspa jest przed nami,

hej, hej, hej, ahoj!

Cała naprzód – dopływamy,

hej, hej, hej, ahoj!

Woda się w słoneczku mieni,

hej, hej, hej, ahoj!

Znaleźliśmy raj na ziemi,

hej, hej, hej, ahoj!

Ref.: Łódka huśta się na fali …