Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

1. Dary ogrodu – rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozwiązywanie zagadek, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, rozwijanie umiejętności liczenia, porównywanie ilości (więcej, mniej), dzielenie na sylaby, kształtowanie poczucia rytmu, usprawnianie narządów artykulacyjnych, rytmiczne poruszanie się podczas zabaw muzycznych, określanie kierunków od osi własnego ciała             (do góry, na dół, do przodu, w bok, do tyłu), rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie mowy

 

2. Dbamy o zdrowie – promowanie zasad zdrowego żywienia, uświadomienie dzieciom, jakie produkty warto jeść często, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkami, rozwijanie pamięci słuchowej u dzieci, usprawnianie orientacji w schemacie własnego ciała, doskonalenie dużej i małej motoryki, rozwijanie umiejętności improwizowania do muzyki, uświadomienie konieczności dopasowania ubrania do pogody, kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem, wyrabianie nawyku dbania o higienę jamy ustnej, dostrzeganie różnic i podobieństw.

 

3.Jesienią w parku i w lesie – kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała, doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie, wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy, rozwijanie umiejętności matematycznych – posługiwanie się określeniami wysoki/niski, zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi, kształtowanie wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej, zachęcanie dzieci do aktywności ruchowej i zabaw na świeżym powietrzu, rozwijanie poszanowania dla zwierząt.

 

4. Zabawy na jesienne wieczory – kształtowanie umiejętności wchodzenia w role, ćwiczenie wszystkich grup mięśniowych, rozwijanie kreatywności dzieci poprzez tworzenie obrazu z pieczątek, kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, wdrażanie do umiejętności uzasadniania swojego zdania, wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych, wyrabianie odwagi i śmiałości, kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych, wdrażanie nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.

 

Wiersz do nauki:

„Mam cztery lata”

Dla mamy jestem szkrabem, mój skrzacie – woła tata

Uwierzyć wciąż nie mogę, ze mam aż cztery lata.

Bo ja przecież wszystko wiem i powtarzam cały dzień.

Wasze dziecko jest już duże, może samo umyć buzię,

Włożyć buty i ubranie i ze smakiem zjeść śniadanie.

Umie zetrzeć kurze z szafki, dba o książki i zabawki,

Zawsze grzecznie idzie drogą i nie ciągnie psa za ogon.

Pomagam chętnie mamie, wyręczać lubię tatę,

Mieć swoje obowiązki chce każdy czterolatek.

 

Piosenka do nauki:

„Piosenka na chłodne dni”

Umiem włożyć już buciki

Kurtkę zapiąć na guziki.

Ref. Chociaż trochę chłodno dziś,

To na spacer trzeba iść. x 2

Rękawiczki, ciepły szalik

Zimno mi nie będzie wcale.

Ref. Chociaż…