ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. Jesień w ogrodzie – Rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw, poznawanie ich za pomocą zmysłów. Określanie ich wielkości, kształtu i koloru oraz klasyfikowanie wg jednej cechy. Poznanie pojęcia „zapasy na zimę”. Rozumienie znaczenia spożywania warzyw jako źródła witamin. Rozwijanie poczucia rytmu poprzez udział w zabawach rytmicznych i ruchowo muzycznych. Rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac plastycznych . Rozumienie zgodnej zabawy

2. Kolory wokół nas – Wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem. Wzbogacanie zasobu słownictwa w oparciu o serię obrazków. Rozpoznawanie i nazywanie kolorów. Rozróżnianie kształtów i kolorów figur. Rozwijanie umiejętności segregowania według koloru. Podejmowanie prób porównywania ilości. Nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo. Rozwijanie wrażliwości na muzykę. Rozróżnianie muzyki smutnej i wesołej. Doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego

3. Co zwierzęta i ptaki robią jesienią? – Poszerzanie wiadomości na temat lasu i jego mieszkańców. Zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się w lesie. Zapoznanie z wyglądem jeża. Poznawanie domów wybranych zwierząt (jeż, wiewiórka, niedźwiedź). Poznawanie nazw i wyglądu wybranych ptaków odlatujących na zimę. Budzenie zainteresowania życiem ptaków. Zapoznanie ze sposobem spędzania zimy przez wybrane zwierzęta leśne. Nabywanie umiejętności przeliczania w zakresie 1-3. Wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, trzy. Określanie położenia przedmiotów: nad, pod, na, wysoko, nisko. Wyrabianie szybkiej reakcji na przerwę w muzyce i zmiany dynamiczne.

4. Wiem, co jem i dlatego jestem zdrowy – Kształtowanie przekonania o konieczności spożywania warzyw i owoców, jako źródła witamin niezbędnych dla zachowania zdrowia. Wdrażanie do zdrowego odżywiania się. Rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, myślenia. Klasyfikowanie owoców i warzyw według jednej cechy. Wyrabianie nawyku mycia owoców i warzyw przed jedzeniem oraz mycia i wycieranie rąk. Pokonywanie uprzedzenia do niektórych pokarmów. Wdrażanie do przyjmowania odpowiedniej postawy przy stole i kulturalnego jedzenia (posługiwanie się łyżką i widelcem, picie z kubka). Kształcenie sprawności manualnej poprzez rwanie papieru na drobne elementy. Rozwijanie poczucia słuchu i rytmu.                                                         

Piosenka: „Dwa kasztany” sł. J. Stadnicka Z. Ciechan, muz. J. Stadnicka

 

1. Dwa kasztany w rękach mam,

kasztanami sobie gram:

Ram, pam, pam, ram, pam, pam,

kasztanami sobie gram.

Ram, pam, pam, ram, pam, pam,

kasztanami sobie gram.

2. Wisi ich na drzewie w brud,

wleźć na drzewo wielki trud.

Tut, tut, tut, tut, tut, tut,

wleźć na drzewo wielki trud.

Tut, tut, tut, tut, tut, tut,

wleźć na drzewo wielki trud.  

3. Zlecą same pac, pac, pac

i zasypią cały plac.

Pa, pa, pac, pa, pa, pac

i zasypią cały plac.

Pa, pa, pac, pa, pa, pac

i zasypią cały plac.

 

Wiersz: „Wiewióreczka liczy orzeszki”

 

Wiewióreczka mała orzeszki zbierała.

Do dziupli znosiła i tam je liczyła.

W pierwszej dziupli jeden orzeszek schowała.

W drugiej dwa orzeszki miała.

Ile orzeszków razem wiewióreczka zebrała?

Zimą wiewióreczka spała,

na wiosnę się obudziła i swoje zapasy liczyła.