ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. Dbamy o zdrowie – Wzbogacanie słownika o pojęcia: produkty zdrowe i niezdrowe. Uświadamianie wpływu odżywiania na zdrowie człowieka i zachęcanie do częstego spożywania warzyw i owoców. Nabywanie nawyku mycia owoców i warzyw przed spożyciem oraz mycia rąk przed jedzeniem. Kształtowanie nawyków higienicznych, wdrażanie do porządkowania miejsca pracy. Rozwijanie wrażliwości na dźwięki z otoczenia i z przyrody. Rozróżnianie dźwięków głośnych i cichych, miłych dla ucha i niemiłych.                              Kształcenie słuchu muzycznego, poczucia rytmu.

 

2. Wiosna w ogrodzie – Poszerzanie wiadomości na temat prac ogrodowych i narzędzi wykorzystywanych w pracach ogrodowych. Zapoznanie z kwiatami kwitnącymi wiosną w ogrodzie, rozróżnianie i nazywanie kolorów. Wyrabianie postawy opiekuńczej wobec kwiatów. Zapoznanie z budową i warunkami rozwoju tulipana. Poszerzanie wiadomości na temat hodowli roślin, wyjaśnienie pojęcia nowalijki. Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych i wyciągania wniosków. Rozwijanie słuchu muzycznego i inwencji twórczej dziecka. Kształcenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

3. Dbamy o Ziemię – Rozumienie, że jesteśmy częścią przyrody, o którą trzeba dbać. Kształcenie postawy proekologicznej. Poszerzanie wiadomości na temat ekologicznego trybu życia. Kształtowanie nawyku segregowania śmieci, nazywanie kolorów pojemników do segregacji śmieci. Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji, dzielenie się spostrzeżeniami. Rozwijanie logicznego myślenia i koncentracji uwagi. Doskonalenie percepcji wzrokowej. Doskonalenie umiejętności porównywania wielkości. Stosowanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo. Rozwijanie sprawności manualnych.

 

4. W gospodarstwie – Zapoznanie z nazwami i cechami wybranych zwierząt hodowanych na wsi, podkreślanie znaczenia dbania o zwierzęta i zaspokajania ich potrzeb. Zapoznanie z odgłosami zwierząt z wiejskiego podwórka. Ćwiczenie mięśni narządów mowy poprzez naśladowanie odgłosów zwierząt. Rozwiązywanie zagadek słowno-obrazkowych. Nabywanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1-3. Zapoznanie z nazwami potomstwa zwierząt. Poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt.   Doskonalenie percepcji wzrokowej. Rozwijanie poczucia rytmu poprzez udział w zabawach rytmicznych i muzyczno-ruchowych.       

 

5. Jestem Polakiem i Europejczykiem – Zapoznanie z pojęciami: moje miasto, Polska, mapa, plan. Kształtowanie postawy patriotycznej. Rozwijanie spostrzegawczości i uwagi poprzez porównywanie treści dwóch obrazków: miasto-wieś. Próby wypowiadania się pełnymi zdaniami. Zapoznanie z hymnem narodowym i symbolami narodowymi naszego kraju, przyjmowanie właściwej postawy podczas słuchania hymnu. Wzbudzanie poczucia dumy ze swojego kraju i szacunku do swojej Ojczyzny. Zapoznanie z wyglądem flagi Polski i Unii Europejskiej. Wdrażanie do sprawnego wykonywania poleceń i współdziałania w parach.

 

Piosenka: „Dziwne rozmowy” sł. S. Aleksandrowicz, muz. W. Zaliński 

1. W chlewiku mieszka świnka

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

to ona: „Kwi, kwi, kwi!”

2. Opodal chodzi kaczka,

co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jaj: „Dzień dobry”,

a ona: „Kwa, kwa, kwa!”

3. Na drzewie siedzi wrona,

jest czarna, trochę zła.

Gdy pytam: „Jak się miewa?”,

to ona: „Kra, kra, kra!”

4. Przed budą trzy szczeniaczki

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię: „Cicho pieski”,

A one: „Hau, hau, hau!”