WTOREK 23.11.2021r.

TEMAT: ULUBIONE ZAJĘCIA – KAŻDY LUBI COŚ INNEGO

 

1. Zabawa na powitanie:

Dzień dobry, witam Was.

Zaczynamy, bo już czas.

Jestem ja, jesteś ty

Razem to jesteśmy my.

Raz, dwa, trzy, cztery.

 

2. Zestaw ćwiczeń porannych

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Fotografowanie”. Dziecko spokojnie porusza się po pokoju. Na hasło Rodzica: „Fotografia”- zatrzymuje się, staje na jednej nodze, przyjmuje pozę do zdjęcia i nie porusza się.

Zabawa z elementem równowagi „Żeglowanie”. Rodzic rozkłada na podłodze koc-łódź. Dziecko porusza się po pokoju przy dowolnej muzyce omijając koc. Na hasło R.: Hej żeglarzu! – wchodzi na koc, idzie po jego brzegu stopa za stopą – żeglarz musi uważać, żeby nie wypaść za burtę.

Zabawa z elementem skoku „Deszczyk i ulewa”. Rodzic rozkłada na podłodze mały kocyk oraz gazety. Dziecko biega w różnych kierunkach omijając kocyk i gazety. Na hasło R.: Ulewa! -  dziecko zatrzymuje się, dochodzi wspólnie z mamą lub tatą do kocyka i unosi go wysoko we wspięciu na palcach. Na hasło „Deszcz” przeskakuje przez gazety.

Zabawa z elementem czworakowania „Podróżowanie”. Dziecko otrzymuje gazetę-namiot i kładzie ją w dowolnym miejscu. Chodzi swobodnie po pokoju, na czworakach. Na hasło: „Do namiotu” – wraca do swojej gazety i nakrywa się nią.

Ćwiczenie relaksacyjne „Malowanie”. Dziecko trzyma gazetę w dłoniach przed sobą, na hasło: „Raz” – unosi gazetę do góry i wspina się na palce, robi wdech; na hasło: „Dwa” – opuszcza gazetę, robi przysiad i wydech.

 

3. Słuchanie fragmentu opowiadania „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączek

https://www.youtube.com/watch?v=jzi62Yk05l0

 

4. Po wysłuchaniu opowiadania Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Co to znaczy mieć konika?

- Kto to był Julian Tuwim?

- Co znikało w domu Juliana Tuwima, dlaczego?

- Co się stało z terrarium?

- Co zbierał mały Julek?

- Co to znaczy, że Julek miał bzika?

- Kto doskonale znał bzika Julka?

- Jakie one były, czy były bezpieczne, dlaczego?

 

Następnie Rodzic podaje rodzaje zainteresowań, a dziecko wymienia przykłady konkretnych działań:

Rodzic pyta dziecko: Co można zbierać, kolekcjonować? (np. znaczki, monety, skały, piłki,  kapsle, smycze do kluczy, kubki itd.)

- Jaki sport można uprawiać? (np. bieganie, pływanie, granie w piłkę nożną itd.)

- Co można hodować (np. rośliny, zwierzęta)

- Na czym polega podróżowanie? Czego można się dowiedzieć w czasie podróży?

- Po co czyta się książki?

- Co to jest sztuka?

- Co można robić kredkami, farbami, z plasteliny?

- Po co ludzie robią fotografie?

- Czy warto mieć różne zainteresowania i dlaczego?

 

5. Zabawa ruchowa z piłką  „Piłka tu, piłka tam”

Dziecko otrzymuje piłkę i ją turla. Na hasło R.: Piłka tu! – uderza piłką o podłogę, kozłuje. Na hasło: Piłka tam! – podrzucają i łapią piłkę.

 

6. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dyrygent”. Rodzic w zabawie przyjmuje rolę dyrygenta. Dziecko to członek orkiestry, siedzi w siadzie skrzyżnym w pobliżu ściany. Podczas gdy dyrygent dyryguje, orkiestra gra na wymyślonych przez siebie instrumentach. Kiedy dyrygent odchodzi i staje z boku, członek orkiestry (dziecko) przestają grać i opuszcza swoje miejsce. Podskakuje, tańczy i bawi się na środku pokoju. Głośny dźwięk pokrywek oznacza, że dyrygent wrócił, muzyk szybko wraca na swoje miejsce.

Ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe „Żywe obrazy”. Dziecko porusza się w rytmie granym na drewnianych łyżkach: biega, podskakuje, maszeruje. Na przerwę tworzy obraz, którego tytuł podaje R., np. Na placu zabaw. W kuchni. Zabawy dzieci. Leżakowanie. Dziecko zatrzymuje się i swoją postawą naśladuje postać z obrazu.śladuje wahadło dużego stojącego zegara. Wykonuje boczne skłony tułowia w prawo i w lewo. Po chwili następuje zmiana i wykonują skłony w przód i w tył.

Ćwiczenie mięśni brzucha „Konik na biegunach”. Dziecko w siadzie płaskim przetacza się do tyłu do pozycji leżenia, ma wyprostowane i uniesione do góry nogi. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.

Gra rzutna „Kręgle”.

Ćwiczenie wyprostne „Laleczka z porcelany”. Rodzic razem z dzieckiem tworzy parę. Dziecko to nakręcana laleczka, która potrafi chodzić, R. nakręca zabawkę - wykonuje okrężne ruchy na plecach dziecka. Wyprostowana laleczka porusza się po pokoju jak mechaniczna zabawka. Po chwili na znak R. laleczka zatrzymuje się w miejscu i wykonuje skłon tułowia do przodu. Po 2, 3 powtórzeniach następuje zmiana ról.

Zabawa o małym natężeniu ruchu „Pomysłowa zmiana miejsc”. Rodzic i dziecko siedzą w siadzie skrzyżnym w różnych miejscach pokoju. Zamieniają się miejscami w określony sposób, np. poruszając się jak węże, jak zajączki…

Ćwiczenie rytmizujące „Maszerują przedszkolaki”. Dziecko maszeruje dookoła pokoju, wyklaskując rytmicznie słowa rymowanki

Maszerują przedszkolaki

raz, dwa, trzy.

Szlak pomysłów, szlak przygody

raz, dwa, trzy.

Za pomysły są nagrody

raz, dwa, trzy.

Później dziecko uderza o uda, pstryka palcami, tupie nogami.

 

7. Karta pracy – Połącz kreski i pokoloruj piłki (załącznik)

 

8. Zabawa w kalambury „Co lubimy?”

Rodzic zadaje zagadki na podstawie rysunku lub ruchu, a dziecko je odgaduje. Później następuje zmiana.

 

9. Zabawa z elementem dramy „Jesteśmy pomysłowi – nietypowi”

Rodzic przygotowuje różne przedmioty (według uznania, np. worki na śmieci, ręcznik papierowy, wałek do ciasta, pokrywka do garnka itd.), dziecko nazywa je, podaje ich zastosowanie. Następnie Rodzic pyta: Jak inaczej można wykorzystać wskazany przeze mnie przedmiot? Co można z nim zrobić, jak się bawić, do czego innego może jeszcze służyć? Dziecko podaje pomysły i odgrywa scenki.

 

Karta pracy – Wytnij  puzzle i przyklej na kartkę (załącznik)

Pliki do pobrania:

Karta pracy – połącz kreski i pokoloruj piłki

Karta pracy – wytnij puzzle i przyklej na kartkę

 

 


Pliki do pobrania: