PIĄTEK 26.11

 

TEMAT: LUBIMY RUCH

 

1. Zabawa na powitanie „Rytmiczne buty”

https://www.youtube.com/watch?v=qDyNtyiexNo

 

2. Zabawa spostrzegawcza „Piramida zdrowia”

Rodzic przygotowuje pocięty na części obrazek, który przedstawia Piramidę Zdrowego Żywienia I Aktywności Fizycznej. Następnie dziecko wypowiada się na temat piramidy i omawia, zwracając uwagę, że najwięcej miejsca w piramidzie zajmuje ruch. Udziela odpowiedzi na pytanie: Dlaczego ruch jest najważniejszy?

 

3. Zestaw ćwiczeń porannych (z 23.11)

 

4. Nauka piosenki „A ja patrzę, a ja słucham” sł. Dorota Gellner; muz. Krystyna Kwiatkowska (załącznik)

1. Kiedy pada deszcz za oknem,

Co jest suche, a co mokre?

Mokre klony i topole,

Sucho jest pod parasolem.

 

Ref.: A ja patrzę na to wszystko,

Co daleko jest i blisko.

A ja patrzę, a ja słucham,

Co mi nuci deszcz do ucha.

 

2. W dole rzeka, w górze słońce.

Co jest zimne, co gorące?

Słońce ciepłe ma serduszko,

Zimne fale w rzece pluszczą.

 

Ref: A ja patrzę na to wszystko,

Co daleko jest i blisko.

Fale szepczą mi do ucha,

A ja patrzę, a ja słucham,

A ja patrzę na to wszystko,

Co daleko jest i blisko.

Widzę rzekę, słońce, drzewa

I cichutko o tym śpiewam.

 

Rodzic omawia z dzieckiem treść piosenki i analizuje elementy muzyki: tempo, nastrój, dynamikę, budowę.

Dziecko powtarza na zasadzie echa tekst refrenu, a następnie zwrotek z wykorzystaniem klaskania i tupania. Rodzic wspólnie z dzieckiem rysują flamastrem na kartce symbole, obrazki ułatwiające zapamiętanie tekstu piosenki, dz. podejmuje próby jej śpiewania:

- zwrotki – kołysze się, siedząc po turecku / macha kartką / spaceruje po pokoju trzymając kartkę nad głową jak parasol.

- refren – klaszcze miarowo / uderza miarowo palcami w kartkę (jedna ręka trzyma kartkę, druga – uderza) / kładzie kartkę na podłodze, miarowo tupie nogami (raz jedną, raz drugą).

Na koniec dziecko spaceruje między rozłożonymi na podłodze kartkami i kredkami. Na sygnał Rodzica – przerwę w muzyce – podchodzi do wybranej kartki i rysuje to, co się jemu kojarzy z piosenką.

 

5. Zabawa ruchowa „Wiatr i chmury”

Rodzic gra na drewnianych łyżkach i metalowych  na zmianę. Gdy dziecko usłyszy dźwięk drewnianych łyżek, zamienia się w spacerujące po niebie chmurki, maszeruje w rytmie podanym przez Rodzica. Kiedy usłyszą dźwięki metalowych łyżek naśladują wiatr – biegają i wypowiadają głoskę sz.

 

6. Zabawa badawcza „Ruch powietrza i wiatr”

Rodzic prezentuje latawiec i  pyta, dlaczego unosi się do góry i fruwa, co powoduje, że latawiec rusza się. Dziecko udziela odpowiedzi. Rodzic nawiązuje do właściwości powietrza i wykorzystania ich przez człowieka oraz proponuje przeprowadzenie zabaw badających cechy powietrza:

- jest bezbarwne – dziecko dmucha w słomkę od napoju i obserwuje bulgotanie wody w szklance; Rodzic zapala świeczkę i nakrywa ją słoikiem,

- spręża się i rozpręża podczas działania temperatury – dziecko ustawia pustą odkręconą plastikową butelkę na 20 minut do zamrażalnika, po jej wyjęciu na szyjkę zakłada balonik i umieszcza butelkę w misce z ciepła wodą,

- powietrze przyjmuje kształt pojemnika, w którym się znajduje – zginanie nadmuchanego i zawiązanego balona,

- powietrze się rusza i powstaje wiatr – dziecko nadmuchuje balon i wypuszcza z niego powietrze na wacik lub twarz.

 

7. Karta pracy „Ruszamy się” – dziecko rysuje wg wzoru.

 

8. Tor przeszkód „Lubimy ruch”

Rodzic układa na podłodze tor przeszkód i wyjaśnia zadania: turlanie się po poduszce (jednej dużej lub kilku małych ułożonych jedna obok drugiej), przejście po gąbkach rozłożonych tak, żeby jedną nogę odstawić w prawo, drugą w lewo, przejście po wałku ze zrolowanego koca (utrzymanie równowagi), przejście na czworakach po kawałku grubej folii ogrodniczej lub ceracie.

 

9. Ćwiczenia usprawniające pracę narządów mowy „Ruch to zdrowie” Patrycji Siewiera – Kozłowskiej

Ruch to zdrowie, ruch to zdrowie,

Niech się język o tym dowie:

 

Najpierw skoki,    (Dziecko kląska 5 razy)

 

Potem skłony,       (Ma szeroko otwarte usta, językiem sięgają od górnej wargi do brody) 5x

 

I wymachy.           (Wykonuje językiem 5 wymachów od prawego do lewego kącika warg,                

                              usta ma szeroko otwarte)

 

Już zmęczony?      (Język dziecka odpoczywa chwilę przyklejony do podniebienia, usta są

                               zamknięte)

 

Teraz biegi,           (Wykonują koła językiem dookoła otwartych ust)

          

Rozciąganie,         (Wysuwa język jak najdalej do przodu, mocno rozciągają go) 3x

 

Znowu skoki         (Dziecko kląska 5 razy)

 

I bieganie.              (Wykonuje koła językiem dokoła szeroko otwartych ust w przeciwną

                                stronę)

 

Po sportowych tych wyczynach  (Język dz. odpoczywa chwilę przyklejony do podniebienia,

Znowu krótki odpoczynek. usta zamknięte, dziecko robi 3 wdechy i wydechy przez nos)

 

10. Zabawa słuchowo – ruchowa „Tyle kroków”     

Rodzic wypowiada nazwy przedmiotów związanych ze sportem: piłka, rower, motor, kask, ochraniacze, siatka, kosz, itd., a dziecko dzieli je na sylaby i wykonuje tyle kroków do przodu, ile sylab jest w danym słowie.              

 

Pliki do pobrania:

Piramida Zdrowego Żywienia

Piosenka „ A ja patrzę, a ja słucham”

Karta pracy – rysowanie wg wzoru