1. Jesień w sadzie – Rozpoznawanie i nazywanie owoców występujących w sadach jesienią. Poznawanie nazw drzew owocowych. Wypowiadanie się na temat sposobów przygotowania przetworów. Kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku, smaku). Stosowanie się do instrukcji słownej i obrazkowej. Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Dzielenie słów na sylaby. Rozpoznawanie znaku graficznego litery „O”, wyszukiwanie. Określanie głoski w nagłosie. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania. Kształtowanie umiejętności odwzorowywania. Doskonalenie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznawanie cyfry 1, określanie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby. Kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej. Kształtowanie sprawności manualnej. Rozwijanie sprawności fizycznej. Wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności. Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych. Dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych.

 

2. Jesień w ogrodzie – Rozpoznawanie i nazywanie warzywa występujące w ogrodach. Tworzenie zbiorów, przeliczanie. Rozpoznawanie jadalnych części roślin, odróżnianie, które rosną pod ziemią, a które nad ziemią. Rozpoznawanie i podawanie nazw części warzyw: skórka, pestki, miąższ. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji i własnych doświadczeń. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiazywania zagadek słownych. Rozwijanie umiejętności grafomotorycznych. Rozpoznawanie znaku graficznego litery „A”. Rozwijanie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, analizy sylabowej, określanie głoski w nagłosie. Rozwijanie umiejętności współpracy. Rozwijanie świadomości ciała i jego położenia w przestrzeni. Kształtowanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej.

 

3. Jesienny krajobraz – Odróżnianie środowiska parku i lasu. Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Rozwijanie logicznego myślenia. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew po liściach, gałązkach i owocach (klon, kasztanowiec, dąb, brzoza, jarzębina, sosna, świerk). Utrwalenie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią. Nazywanie mieszkańców lasu. Rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt. Rozumienie znaczenia lasu dla ludzi i zwierząt. Doskonalenie percepcji słuchowej. Rozpoznawanie znaku graficznego litery „I”, wyszukiwanie. Rozwijanie słuchu fonemowego, percepcji wzrokowej i słuchowej. Rozwijanie umiejętności pracy w parach. Rozwijanie odpowiedzialności za własną pracę i umiejętności sprawdzania zadania. Rozpoznawanie cyfry 2, określanie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby. Rozwijanie umiejętności orientacji w schemacie ciała. Przeliczanie elementów liczebnikami głównymi i porządkowymi. Układanie i kontynuowanie rytmów. Wdrażanie do dodawania i odejmowania. Kształtowanie poczucia rytmu, dostrzeganie zmian tempa w muzyce. Doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie kreatywności. Doskonalenie umiejętności współpracy.

 

4. Deszczowa pogoda – Wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania pogody. Poznanie zjawiska powstawania deszczu. Prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń. Poznanie właściwości wody. Opowiadanie skąd biorą się kałuże. Utrwalenie nazw pór roku. Segregowanie ubrań według pory roku. Rozwijanie umiejętności określania emocji, ćwiczenie wyobraźni, rozwijanie empatii. Rozpoznawanie znaku graficznego litery „E”. Określanie głoski w nagłosie. doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z wygrana i porażką podczas gier zespołowych. Rozwijanie umiejętności współpracy. Rozpoznawanie cyfry 3. Rozumienie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 3. Rozwijanie umiejętności współpracy. Utrwalenie zasad gry w gry planszowe. Wykształcenie prawidłowej reakcji na zmianę tempa, dynamiki, nastroju. Wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw.

 

Piosenka: „Jesień w słoiku” sł. M. Przewoźniak, muz. J. Rochecki

 

1. Dojrzewały w sadzie gruszki,

śliwki, jabłka i porzeczki.

Słońce im barwiło brzuszki.

Teraz proszę do siateczki!

Ref.: W kuchni z mamą – fiku miku!

Jesień zamknę dziś w słoiku.

W kompociku i dżemiku,

w słodziutkim słoiku.

Taka dynia i kabaczek,

pomidorek i papryka.

Zaraz wszystkie was wypatrzę.

Zapraszamy do słoika!

 

2. Tyle słojów, nie do wiary!

Pod ciężarem półka gnie się.

To nie bajka, to nie czary!

Do spiżarni przyszła jesień!

Ref.: W kuchni z mamą – fiku miku!...