1. Nadchodzi jesień.
|
Dziecko: rozpoznaje podstawowe oznaki jesieni w przyrodzie (opadające liście, krótszy dzień, chłodniejsza pogoda), wie, jakie warzywa i owoce dojrzewają jesienią, potrafi wskazać odpowiedni ubiór do zmieniających się warunków pogodowych, segreguje i klasyfikuje dary jesieni według wybranej cechy (kolor, kształt, wielkość), rozwija umiejętności matematyczne poprzez liczenie, porównywanie i porządkowanie darów jesieni, potrafi nazwać i opisać kilka jesiennych zjawisk pogodowych (wiatr, deszcz, mgła), posługuje się pojęciami dotyczącymi czasu: dzień, noc, pora roku, doskonali sprawność manualną podczas wykonywania jesiennych prac plastycznych, opowiada o własnych doświadczeniach związanych z jesienią, rozwija umiejętność współpracy w grupie podczas wspólnych zabaw tematycznych, rozpoznaje znak graficzny litery A,a, pisze literę A,a po śladzie, rozpoznaje je wśród innych liter.
|
2. Jesienny las.
Dziecko: rozpoznaje wybrane gatunki drzew po liściach i owocach (dąb, kasztanowiec, brzoza, klon), nazywa mieszkańców lasu i wie, jakie mają zwyczaje jesienią, rozumie znaczenie lasu dla ludzi i zwierząt, potrafi zachować się odpowiednio podczas pobytu w lesie (nie śmieci, nie zrywa chronionych roślin), doskonali orientację przestrzenną w zabawach ruchowych nawiązujących do lasu, segreguje naturalne materiały (szyszki, żołędzie, patyki) i wykorzystuje je w działaniach twórczych, rozpoznaje podstawowe odgłosy lasu i potrafi je naśladować, rozwija wrażliwość estetyczną podczas obserwacji barw jesiennego lasu, potrafi współdziałać z grupą przy tworzeniu wspólnej pracy plastycznej o lesie, wzbogaca słownictwo o wyrażenia związane z przyrodą i jesiennym lasem, rozpoznaje znak graficzny litery I,i, pisze literę I,i po śladzie, rozpoznaje je wśród innych liter.
3. Dzień dobry, Panie listonoszu.
Dziecko: zna zawód listonosza i potrafi powiedzieć, na czym polega jego praca, rozróżnia różne rodzaje przesyłek (list, kartka, paczka), wie, jaką drogę pokonuje list od nadawcy do adresata, potrafi poprawnie zwrócić się do dorosłego, używając form grzecznościowych, rozumie znaczenie adresu i potrafi wskazać jego elementy (imię, nazwisko, ulica, miejscowość), rozwija umiejętności grafomotoryczne podczas pisania, rysowania znaczków, stemplowania, uczestniczy w zabawach tematycznych „Poczta”, wie, że w przeszłości ludzie komunikowali się inaczej niż dziś (np. listy vs. Telefon), rozwija umiejętność opowiadania historii inspirowanej pracą listonosza, odgrywając różne role, rozpoznaje znak graficzny litery E,e, pisze literę E,e po śladzie, rozpoznaje je wśród innych liter, rozpoznaje znak graficzny cyfry 4, pisze cyfrę 4 po śladzie.
4. Co robią zwierzęta jesienią.
Dziecko: zna sposoby przygotowywania się zwierząt do zimy (sen zimowy, gromadzenie zapasów, migracja), potrafi wskazać przykłady zwierząt: jeż – sen zimowy, wiewiórka – zapasy, bocian – odlot, rozumie, dlaczego zwierzęta muszą przygotować się do zimy, rozwija umiejętności klasyfikowania poprzez przyporządkowywanie zwierząt do różnych sposobów przetrwania zimy, rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki zwierząt żyjących w Polsce, wykazuje wrażliwość i empatię wobec zwierząt, zna sposoby, w jaki człowiek może im pomagać (karmniki, nie płoszyć), naśladuje ruchy i odgłosy zwierząt w zabawach ruchowych i dramowych, wykonuje proste prace plastyczne i techniczne przedstawiające zwierzęta, doskonali umiejętności matematyczne, przeliczając, porównując i segregując obrazki zwierząt, poszerza słownictwo o pojęcia związane ze światem zwierząt i ich zwyczajami jesienią, rozpoznaje znak graficzny litery T,t, pisze literę T,t po śladzie, rozpoznaje je wśród innych liter.
Piosenka: Jesień maluje”
I. Jesień wyszła z pędzlem na spacer.
Chce by świat był dziś kolorowy.
Już dotyka listka każdego.
By na ziemi dywan był nowy.
Ref: Jesień, jesień, lecą liście z drzewa.
Jesień, jesień kolorowy czas.
Jesień, jesień wiatr w gałęziach śpiewa.
Jesień, jesień, zwiedza park i las.
II. Drzewa w parku już odmienione.
I kasztany szybko spadają
W gęstych liściach klonu dużego.
Nasze ptaki już nie śpiewają.
Ref: Jesień, jesień …