1. Bajki i legendy

- poznaje legendy polskie: O smoku wawelskim, Poznańskie koziołki, Wrocławskie krasnale, Bazyliszek, Złota kaczka, Toruńskie pierniki, Piękna i bestia, Siedem koźlątek, Trzy świnki

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu, odróżniania fikcji od prawdy, rozwiązywania zagadek, rozwijanie wyobraźni i kreatywności;

- wdrażanie do reagowania na sygnały słowne , muzyczne; rozwijanie słuchu muzycznego i orientacji w przestrzeni;  rozróżnianie melodii wesołych i smutnych;

2. Piękna nasza Polska cała

- zapoznanie z mapą i symbolami Polski, niektórymi miastami położonymi wzdłuż Wisły; zapoznanie z kilkoma regionami i ich strojami ludowymi oraz tańcem narodowym Krakowiak;

- doskonalenie aparatu artykulacyjnego, spostrzegawczości, poczucia rytmu, rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej; wdrażanie do posługiwania się swoim adresem; kształtowanie umiejętności przeliczania wyrazów w zdaniu, wybrzmiewania pierwszej głoski w słowach , dzielenia słów na sylaby;

- doskonalenie umiejętności porównywania długości, szerokości i przeliczania elementów;

- rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju zabawach i ćwiczeniach oraz samodzielnego  inicjowania aktywności; aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych; przestrzega zawartych umów;

3. Dbamy o zdrowie : Przedszkola bez owsików i wszawicy

- budowanie prawidłowych nawyków i umiejętności z zakresu  higieny rąk, kształtowanie postawy prozdrowotnej  co zmniejsza ryzyko zarażenia owsikami;

- rozwijanie świadomości dbania o higienę głowy celem zapobiegania wszawicy; systematyczna dbałość o czystość włosów, używanie własnego grzebienia

- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad : podczas mycia rąk, czesania włosów, zakładania czapek i opasek na głowę;

- dziecko zna nazwy i przeznaczenie przyborów do higieny osobistej

- rozwijanie percepcji wzrokowej, uważnego słuchania i logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych;

4.Szacunek dla innych

- integruje się z grupą; rozpoznaje i  nazywa emocje pozytywne i trudne ( radość, smutek, złość, szacunek ); definiuje uproszczoną definicję szacunku -jest to dbanie o coś lub kogoś, wspieranie kogoś i pomaganie mu;  dopasowuje fragmenty opowiadań do ilustracji; opisuje ilustrację ,opowiada o doświadczeniach; posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych; wymienia cechy telefonu, uczestniczy w doświadczeniu „Fale- dźwiękowe ciekawostki”

- doskonali orientację w przestrzeni; określa kształty figur geometrycznych; usprawnia aparat artykulacyjny; rozwija koncentrację uwagi, percepcję wzrokową i ruchową; układa i kontynuuje rytmy ( 4- latki); koduje i dekoduje informacje (5-latki); podaje słowa przeciwstawne; rozwija słuch fonematyczny wyszukując słowa na podaną głoskę :a, o, u ,m, t, d,

- kreśli po śladzie, posługuje się flamastrami; układa obrazek z części

- wykonuje sekwencje ruchowe; współdziała w zabawie; przestrzega reguł zabawy; radzi sobie z emocjami; współpracuje w parach; stara się zrozumieć ,że jesteśmy podobni, ale nie tacy sami, należy sobie wzajemnie pomagać;

5. Coraz zimniej, coraz ciemniej- gdy kończy się jesień.

- poszerzenie wiedzy nt. zwyczajów zwierząt leśnych; rozpoznaje zwierzęta na ilustracjach; dzieli wyrazy na sylaby, zdania na wyrazy;

- klasyfikuje zwierzęta ze względu na określoną cechę ( zasypiają, odlatują, zmieniają barwę, gromadzą zapasy, ); kształcenie poczucia rytmu i rozwijanie pamięci słuchowej;

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej i poczucia rytmu; reagowania na zmianę wysokości dźwięku; rozpoznawanie osób po głosie;

- rozpoznawanie materiału naturalnego za pomocą zmysłu dotyku; odróżnianie prawdy od fikcji;

- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach;  rozwijanie spostrzegawczości poprzez kodowanie i dekodowanie informacji

 

Piosenka do nauki: „ Jest na świecie takie miejsce”

Słowa: M. Robaczyk;     muzyka: S. Gąsieniec

  1. Jest na świecie takie miejsce, Polska się nazywa.Tutaj rosną piękne lasy,  z gór Wisła wypływa.

ref: Polska , to kraj mój ukochany, wiosną przylecą znów bociany,

      latem kwiatami pachną łąki, a w lasach mieszkają lisy i jelonki.

     

      2.Jest na świecie takie miejsce, Polska się nazywa.Tu są pola, góry, morze, a nawet pustynia.

ref:Polska , to kraj mój ukochany…/ 2X/