1. Bajki i legendy
- poznaje legendy polskie: O smoku wawelskim, Poznańskie koziołki, Wrocławskie krasnale, Bazyliszek, Złota kaczka, Toruńskie pierniki, Piękna i bestia, Siedem koźlątek, Trzy świnki
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu, odróżniania fikcji od prawdy, rozwiązywania zagadek, rozwijanie wyobraźni i kreatywności;
- wdrażanie do reagowania na sygnały słowne , muzyczne; rozwijanie słuchu muzycznego i orientacji w przestrzeni; rozróżnianie melodii wesołych i smutnych;
2. Piękna nasza Polska cała
- zapoznanie z mapą i symbolami Polski, niektórymi miastami położonymi wzdłuż Wisły; zapoznanie z kilkoma regionami i ich strojami ludowymi oraz tańcem narodowym Krakowiak;
- doskonalenie aparatu artykulacyjnego, spostrzegawczości, poczucia rytmu, rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej; wdrażanie do posługiwania się swoim adresem; kształtowanie umiejętności przeliczania wyrazów w zdaniu, wybrzmiewania pierwszej głoski w słowach , dzielenia słów na sylaby;
- doskonalenie umiejętności porównywania długości, szerokości i przeliczania elementów;
- rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju zabawach i ćwiczeniach oraz samodzielnego inicjowania aktywności; aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych; przestrzega zawartych umów;
3. Dbamy o zdrowie : Przedszkola bez owsików i wszawicy
- budowanie prawidłowych nawyków i umiejętności z zakresu higieny rąk, kształtowanie postawy prozdrowotnej co zmniejsza ryzyko zarażenia owsikami;
- rozwijanie świadomości dbania o higienę głowy celem zapobiegania wszawicy; systematyczna dbałość o czystość włosów, używanie własnego grzebienia
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad : podczas mycia rąk, czesania włosów, zakładania czapek i opasek na głowę;
- dziecko zna nazwy i przeznaczenie przyborów do higieny osobistej
- rozwijanie percepcji wzrokowej, uważnego słuchania i logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych;
4.Szacunek dla innych
- integruje się z grupą; rozpoznaje i nazywa emocje pozytywne i trudne ( radość, smutek, złość, szacunek ); definiuje uproszczoną definicję szacunku -jest to dbanie o coś lub kogoś, wspieranie kogoś i pomaganie mu; dopasowuje fragmenty opowiadań do ilustracji; opisuje ilustrację ,opowiada o doświadczeniach; posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych; wymienia cechy telefonu, uczestniczy w doświadczeniu „Fale- dźwiękowe ciekawostki”
- doskonali orientację w przestrzeni; określa kształty figur geometrycznych; usprawnia aparat artykulacyjny; rozwija koncentrację uwagi, percepcję wzrokową i ruchową; układa i kontynuuje rytmy ( 4- latki); koduje i dekoduje informacje (5-latki); podaje słowa przeciwstawne; rozwija słuch fonematyczny wyszukując słowa na podaną głoskę :a, o, u ,m, t, d,
- kreśli po śladzie, posługuje się flamastrami; układa obrazek z części
- wykonuje sekwencje ruchowe; współdziała w zabawie; przestrzega reguł zabawy; radzi sobie z emocjami; współpracuje w parach; stara się zrozumieć ,że jesteśmy podobni, ale nie tacy sami, należy sobie wzajemnie pomagać;
5. Coraz zimniej, coraz ciemniej- gdy kończy się jesień.
- poszerzenie wiedzy nt. zwyczajów zwierząt leśnych; rozpoznaje zwierzęta na ilustracjach; dzieli wyrazy na sylaby, zdania na wyrazy;
- klasyfikuje zwierzęta ze względu na określoną cechę ( zasypiają, odlatują, zmieniają barwę, gromadzą zapasy, ); kształcenie poczucia rytmu i rozwijanie pamięci słuchowej;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej i poczucia rytmu; reagowania na zmianę wysokości dźwięku; rozpoznawanie osób po głosie;
- rozpoznawanie materiału naturalnego za pomocą zmysłu dotyku; odróżnianie prawdy od fikcji;
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach; rozwijanie spostrzegawczości poprzez kodowanie i dekodowanie informacji
Piosenka do nauki: „ Jest na świecie takie miejsce”
Słowa: M. Robaczyk; muzyka: S. Gąsieniec
- Jest na świecie takie miejsce, Polska się nazywa.Tutaj rosną piękne lasy, z gór Wisła wypływa.
ref: Polska , to kraj mój ukochany, wiosną przylecą znów bociany,
latem kwiatami pachną łąki, a w lasach mieszkają lisy i jelonki.
2.Jest na świecie takie miejsce, Polska się nazywa.Tu są pola, góry, morze, a nawet pustynia.
ref:Polska , to kraj mój ukochany…/ 2X/