1.JESIENNA SZARUGA
Dziecko zna: zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni, takie jak: deszcz, wiatr, pochmurne niebo, mgła, chłód, nazwy i cechy zjawisk pogodowych: potrafi rozpoznać i opisać pluchę, mżawkę, szarugę, zmiany zachodzące w przyrodzie: opadające liście, różnice w wyglądzie drzew, przygotowania zwierząt do zimy, zna znak graficzny litery M, m oraz cyfry 5 – potrafi je wskazać wśród innych znaków, dziecko wie: jak pisać literę M, m oraz cyfrę 5 po śladzie, z zachowaniem kierunku i estetyki pisma, rozpoznaje litery i cyfry w różnych kontekstach – w tekście, w zabawie, w otoczeniu, wie że pogoda wpływa na codzienne aktywności – wie, jak się ubrać odpowiednio do warunków atmosferycznych, wie że zwierzęta przygotowują się do zimy – potrafi wskazać przykłady takich zachowań (np. gromadzenie zapasów, zmiana futra).
2.MAŁY PATRIOTA
Dziecko: zna symbole narodowe Polski – godło, flagę i hymn, potrafi rozpoznać je w różnych kontekstach oraz rozumie ich znaczenie jako wyraz tożsamości narodowej, zna treść hymnu narodowego i potrafi go zaśpiewać z zachowaniem właściwej postawy – stoi prosto, w skupieniu, z szacunkiem wobec tradycji, z łatwością podaje datę narodowego święta niepodległości – 11 listopada – rozumiejąc jej wagę dla historii polski, zna treść legendy o Lechu, Czechu i Rusie i potrafi ją opowiedzieć własnymi słowami, wykazując zrozumienie przekazu i symboliki, rozpoznaje postać Józefa Piłsudskiego – wie, kim był i dlaczego odegrał ważną rolę w odzyskaniu niepodległości przez Polskę, zna znak graficzny litery d, D, wypowiada skojarzenia określa miejsce danej głoski.
3.W CO SIĘ BAWIĆ KIEDY PADA DESZCZ
Dziecko: zna szczegóły jesiennej pogody – potrafi je wymienić i zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie, mówi wiersz z pamięci przed kolegami, zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń, jest sprawne ruchowo i zręczne, aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i współdziała z rówieśnikami, układa rytmy z tworzywa przyrodniczego, koloruje według wzoru, rozwiązuje zagadki, słucha z uwagą opowiadania i potrafi rozpoznać oraz nazwać emocje, dziecko zna znak graficzny litery y, oraz cyfry 0 – potrafi je wskazać wśród innych znaków, pisze po śladzie z zachowaniem kierunku i estetyki, wyszukuje literę y w wyrazach, dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej wyrazu „domy”, przelicza liczebnikami głównymi, rozróżnia spółgłoski i samogłoski, a także dokonuje
analizy słuchowej wyrazów.
4.MÓJ PRZYJACIEL MIŚ
Dziecko: wie, jak powstał pluszowy miś – zna historię jego narodzin i potrafi wymienić znane postacie bajkowe, takie jak Miś Jogi czy Kubuś Puchatek, z radością uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych – tańczy do granej muzyki, ma poczucie rytmu i potrafi spacerować w parach, zachowując zasady współpracy, w zabawie wykazuje aktywność i zaangażowanie, prawidłowo powtarza dźwięki, słucha poleceń nauczyciela i reaguje na nie adekwatnie, jest sprawne ruchowo, lubi przebywać na świeżym powietrzu, chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych i przyrodniczych, zna znak graficzny litery L, l pisze literę L, l po śladzie, wycina obrazki i układa je zgodnie z kolejnością zdarzeń, potrafi stworzyć opowiadanie do historyjki obrazkowej, w zakresie edukacji matematycznej dziecko przelicza elementy zbiorów, porównuje ich ilość, stosując znaki <, >, =.
„DESZCZ”
I Deszcz pada dziś od rana,
już zmoczył cały świat.
Deszcz lubią wszystkie drzewa,
i nawet mały kwiat.
Ref: Kap, kap, plum, plum, kap, kap, plum, plum /2x
deszczowa brzmi muzyka.
Kap, kap, plum, plum, kap, kap, plum, plum /2x
za chmurą słońce znika.
II Deszczowe chmury płyną,
a słońce smacznie śpi.
Gdzieś pod kamieniem małym,
o deszczu mrówka śni.
Ref: Kap, kap…
III Dziś idę po kałużach,
podziwiam mokry świat.
Spoglądam w niebo szare,
bo deszczyk to mój brat.