1.JESIENNA SZARUGA

Dziecko zna: zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni, takie jak: deszcz, wiatr, pochmurne niebo, mgła, chłód, nazwy i cechy zjawisk pogodowych: potrafi rozpoznać    i opisać pluchę, mżawkę, szarugę, zmiany zachodzące w przyrodzie: opadające liście, różnice w wyglądzie drzew, przygotowania zwierząt do zimy, zna znak graficzny litery M, m oraz cyfry 5 – potrafi je wskazać wśród innych znaków, dziecko wie: jak pisać literę M, m oraz cyfrę 5 po śladzie, z zachowaniem kierunku i estetyki pisma, rozpoznaje litery i cyfry  w różnych kontekstach – w tekście, w zabawie, w otoczeniu, wie że pogoda wpływa na codzienne aktywności – wie, jak się ubrać odpowiednio do warunków atmosferycznych, wie że zwierzęta przygotowują się do zimy – potrafi wskazać przykłady takich zachowań (np. gromadzenie zapasów, zmiana futra).

 

2.MAŁY PATRIOTA

Dziecko: zna symbole narodowe Polski – godło, flagę i hymn, potrafi rozpoznać je  w różnych kontekstach oraz rozumie ich znaczenie jako wyraz tożsamości narodowej, zna treść hymnu narodowego i potrafi go zaśpiewać z zachowaniem właściwej postawy – stoi prosto, w skupieniu, z szacunkiem wobec tradycji, z łatwością podaje datę narodowego święta niepodległości – 11 listopada – rozumiejąc jej wagę dla historii polski, zna treść legendy  o Lechu, Czechu i Rusie i potrafi ją opowiedzieć własnymi słowami, wykazując zrozumienie przekazu i symboliki, rozpoznaje postać Józefa Piłsudskiego – wie, kim był i dlaczego odegrał ważną rolę w odzyskaniu niepodległości przez Polskę, zna znak graficzny litery d, D, wypowiada skojarzenia określa miejsce danej głoski.

 

3.W CO SIĘ BAWIĆ KIEDY PADA DESZCZ

Dziecko: zna szczegóły jesiennej pogody – potrafi je wymienić i zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie, mówi wiersz z pamięci przed kolegami, zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń, jest sprawne ruchowo i zręczne, aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i współdziała  z rówieśnikami, układa rytmy z tworzywa przyrodniczego, koloruje według wzoru, rozwiązuje zagadki, słucha z uwagą opowiadania i potrafi rozpoznać oraz nazwać emocje, dziecko zna znak graficzny litery y,  oraz cyfry 0 – potrafi je wskazać wśród innych znaków, pisze po śladzie z zachowaniem kierunku i estetyki, wyszukuje literę y w wyrazach, dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej wyrazu domy”, przelicza liczebnikami głównymi, rozróżnia spółgłoski i samogłoski, a także dokonuje

analizy słuchowej wyrazów.

 

4.MÓJ PRZYJACIEL MIŚ

Dziecko: wie, jak powstał pluszowy miś – zna historię jego narodzin i potrafi wymienić znane postacie bajkowe, takie jak Miś Jogi czy Kubuś Puchatek, z radością uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych – tańczy do granej muzyki, ma poczucie rytmu i potrafi spacerować  w parach, zachowując zasady współpracy, w  zabawie wykazuje aktywność i zaangażowanie, prawidłowo powtarza dźwięki, słucha poleceń nauczyciela i reaguje na nie adekwatnie, jest sprawne ruchowo, lubi przebywać na świeżym powietrzu, chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych i przyrodniczych, zna znak graficzny litery L, l pisze literę  L, l po śladzie, wycina obrazki i układa je zgodnie z kolejnością zdarzeń, potrafi stworzyć opowiadanie do historyjki obrazkowej,  w zakresie edukacji matematycznej dziecko przelicza elementy zbiorów, porównuje ich ilość, stosując znaki <, >, =.

 

 

„DESZCZ”

I Deszcz pada dziś od rana,

już zmoczył cały świat.

Deszcz lubią wszystkie drzewa,

i nawet mały kwiat.

 

Ref: Kap, kap, plum, plum, kap, kap, plum, plum /2x

deszczowa brzmi muzyka.

Kap, kap, plum, plum, kap, kap, plum, plum /2x

za chmurą słońce znika.

 

II Deszczowe chmury płyną,

a słońce smacznie śpi.

Gdzieś pod kamieniem małym,

o deszczu mrówka śni.

 

Ref: Kap, kap…

III Dziś idę po kałużach,

podziwiam mokry świat.

Spoglądam w niebo szare,

bo deszczyk to mój brat.