ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Przedszkolaki to my
Rozwijanie aktywności dziecka w różnych formach i obszarach, doskonalenie nawyków higieniczno-kulturalnych i sprawności samoobsługowych, rozwijanie sprawności motoryki małej, wdrażanie do używania chwytu pisarskiego, rozwijanie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym wyrażania i przekazywania własnych odczuć, przeżyć i myśli i emocji, przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu w przedszkolu - kontraktu grupy, rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami, wdrażanie do polubownego rozwiązywania sporów, kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni i stosowania pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni, wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem, rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania.
2. Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki
Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych - wdrażanie do aktywnego i poprawnego ich wykonywania, rozwijanie małej motoryki – kształtowanie gotowości do pisania (chwyt, manipulacje), wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po linii prostej i po okręgu, wdrażanie do proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych i do radzenia sobie w nowych sytuacjach, kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych, kształtowanie umiejętności zachowania ostrożności w ruchu drogowym, wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu i radzenia sobie w nich, kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy, rozwijanie zasobu słownictwa biernego oraz czynnego związanego z szeroko pojętym bezpieczeństwem, doskonalenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych, w tym wskazywanie kształtów w najbliższym otoczeniu (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt), wdrażanie umiejętności odwzorowywania i odtwarzania układów graficznych, kształcenie wrażliwości muzycznej (rytm, tempo, reagowanie na sygnał dźwiękowy), wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach.
3. Razem ciekawie spędzamy czas
Rozwijanie sprawności ruchowej (duża motoryka), wdrażanie do sygnalizowania potrzeby odpoczynku lub potrzeby ruchu, kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi oraz wyrażania ich w akceptowany sposób,rozbudzanie samodzielności i obowiązkowości w kontekście podjętych czynności i wykonywanych zadań, wdrażanie do respektowania norm postępowania zapisanych w kontrakcie grupowym, kształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w zespole oraz nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, rozwijanie umiejętności różnicowania czworoboków (rombu, trapezu, czworokątów – bez nazywania), wyróżnianie wśród czworokątów kwadratów, rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie, kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego), kształtowanie umiejętności szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie, gdzie jest więcej, gdzie jest mniej, rozwijanie mowy i myślenia poprzez układanie i omawianie treści historyjek obrazkowych, wymyślanie ich zakończenia, nazywanie czynności z użyciem zwrotów (wczoraj, dzisiaj, jutro), doskonalenie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej, doskonalenie słuchu fonematycznego ‒ analizy i syntezy wyrazów 3-głoskowych, wyrabianie gotowości do pisania poprzez kreślenie po śladzie, kontynuowanie wzorów graficznych.
4. Co lubi każdy z nas?
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania pierwszych prób pisania, wzmacnianie poczucia własnej wartości, wdrażanie do komunikowania innym swoich potrzeb i odczuć (asertywność), kształtowanie umiejętności czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy, budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej, kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych, budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (w tym czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym), rozwijanie postawy współdziałania, rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności, wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej, kształtowanie spostrzegawczości i skojarzeń podczas odgadywania tytułów bajek, kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie, doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby, kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie, poznanie obrazu graficznego głoski „o” ‒ litery „O”, „o”, poznanie obrazu graficznego liczby „1”, doskonalenie umiejętności różnicowania czworoboków (rombu, trapezu, czworokątów – bez nazywania), wyróżnianie wśród czworokątów prostokątów.
Piosenka: „Przedszkolaki to my”
1. Kiedy wchodzimy do przedszkola,
Pani z uśmiechem wita nas
Dzień dobry, dzieci, dzień dobry Pani
Razem spędzimy miło czas!
Ref. Bo w przedszkolu z kolegami jest wspaniale
tu uczymy się i poznajemy świat
tu szukamy drogi do krainy marzeń
i z książkami jesteśmy za pan brat.
Tu zabawek bardzo dużo fajnych mamy
i bawimy się wesoło: ja i ty
więc z radością wszyscy razem zaśpiewajmy:
Przedszkolaki to my!
2. Czeka nas tutaj przygód wiele
miło spędzimy cały dzień
W przedszkolu nigdy nie bywa nudno
w domu niech sobie siedzi leń!
3. Wszyscy jesteśmy przyjaciółmi
lubimy razem w piłkę grać
Chętnie dzielimy się zabawkami
i potrafimy o nie dbać.