ZAMIERZENIA DYDAKTOCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Zwierzęta z dżungli i sawanny
Zapoznanie z kontynentem afrykańskim oraz wybranymi zwierzętami zamieszkującymi ten kontynent. Dziecko wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta zamieszkujące ten kontynent. Wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego, wymienia zasady zachowania obowiązujące podczas zwiedzania zoo, wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje. Recytuje wiersz, uważnie słucha pytań dotyczących tekstu wiersza i udziela na nie odpowiedzi. Rozwija sprawność manualną i spostrzegawczości wzrokową oraz kształtuje poczucia estetyki podczas rysowania i malowania farbami.
2. Zwierzęta naszych pól i lasów.
Wzbogacanie wiedzy na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka. Dziecko wykonuje plaster miodu, wycina i koloruje sylwetę pszczoły, rozwija sprawność manualną. Wypowiada się na temat zwierząt mieszkających w lesie, rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na polu, rozwiązuje zagadki. Wymienia nazwy ptaków żyjących w lesie i na polu, naśladuje dźwięki wydawane przez ptaki. Podaje charakterystyczne cechy ssaków, ptaków i owadów, segreguje sylwety zwierząt wielokrotnie – każdorazowo według innych cech, tworzy kolekcje, porządkuje elementy według jednej cechy, aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
3. Marcowa pogoda.
Dziecko wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka, rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy, wykonuje sylwetę cebuli. Rozwija sprawność manulaną i koordynację wzrokowo- ruchową. Wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną, poprawnie odczytuje znaki synoptyczne, wykonuje zegar pogody. Liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik, poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 6. Łączy ze sobą zbiory mające tyle samo elementów; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba kropek, łączy pętle z odpowiednimi liczbami. Wyjaśnia, na czym polega zwyczaj pożegnania zimy, nazywa i wymienia w odpowiedniej kolejności następujące po sobie pory roku, wykonuje obrazek przedstawiający bazie. Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
4. Wiosenne przebudzenie.
Zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku, wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów, rozwijanie sprawności ruchowej. Dziecko wymienia i wskazuje charakterystyczne, pierwsze oznaki wiosny, rozpoznaje i nazywa pierwsze wiosenne kwiaty. Zakłada hodowlę roślin jadalnych i ozdobnych, obserwuje wzrost roślin od nasionka. Odszukuje na obrazku oznaki wiosny i je nazywa, wymienia nazwy roślin i zwierząt charakterystycznych dla środowiska parku, uczestniczy w zabawie przy piosence i reaguje na zmiany tempa. Podaje nazwy zwierząt; wyjaśnia, jak zwierzęta spędzają wiosnę, odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów.
„Wiosenne buziaki” Słowa: Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska
Muzyka: Krystyna Gowik
Już rozgościła się wiosna
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref. Hop, hop, raz, dwa, trzy
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
To tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki
A grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref. Hop, hop, raz, dwa, trzy
tańczymy z wiosenką ja i ty….
Kwiaty swe płatki umyły
i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.
Ref. Hop, hop, raz, dwa, trzy
tańczymy z wiosenką ja i ty….