ZAMIERZENIA DYDAKTOCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Ziemia- błękitna planeta.
Kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała i rozwijanie sprawności ruchowej poprze ćwiczenia gimnastyczne, wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
(podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i przydzielonym czynnościom do wykonania). Kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, nieoceniania innych po pozorach. Budowanie systemu wartości dziecka- tolerancja, empatia, szacunek, uznanie. Rozbudzanie ciekawości i zainteresowania otaczającym światem oraz rozwijanie ciekawości poznawczej i odkrywanie tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie. Posługiwanie się zmysłami w czasie eksploracji świata. Rozpoznawanie liter w czasie zabaw i spontanicznych odkryć. Odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych. Poznanie litery „g” i „G”. Zdobywanie doświadczeń sprzyjających porównywaniu czasu wykonanych czynności, obserwacja ruchu wskazówek zegara.
2. Wyprawa w kosmos.
Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu na grach i zabawach sportowych. Podejmowanie rywalizacji w sporcie, w tym rywalizacji z samym sobą/ z samą sobą. Doskonalenie sprawności manualnej. Budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji o kosmosie. Kształtowanie postawy badawczej. Rozwijanie umiejętności współdziałania jako postawy budowania współpracy. Wdrażanie do respektowania norm społecznych przyjętych w kontrakcie grupowym oraz do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej. Kształtowanie umiejętności: opowiadania o wytworach własnej pracy, formułowania pytań i odpowiedzi na nie. Wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „f”, „F”. Rozwijanie umiejętności czytania liter, sylab, wyrazów i prostych tekstów złożonych z poznanych liter. Rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami (cięcie po liniach prostych i łukach). Doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, odtwarzania z pamięci wzorów poznanych liter.
3. Chrońmy przyrodę.
Wykazywanie się sprawnością manualną pozwalającą na tworzenie konstrukcji z różnych materiałów. Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami. Budowanie motywacji do poszukiwania, poznawania i wykorzystywania nowych informacji. Budowanie uczucia więzi z przyrodą, poczucia odpowiedzialności za działania na rzecz środowiska przyrodniczego, dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz ciekawości poznawczej, chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji. Wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie. Wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnych stanowisku pracy. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole. Wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć. Wdrażanie do kończenia pracy w wyznaczonym czasie. Uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, tak by eksperyment się udał. Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania. Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych.
4. Wiosna w parku i ogrodzie.
Wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego. Wyrabianie sprawności i dokładności w wykonywaniu różnorodnych poleceń, w tym ćwiczeń gimnastycznych, gier, zabaw ruchowych. Doskonalenie sprawności manualnej, używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pisania. Wdrażanie do uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń, czekania na swoją kolej. Wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole. Wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć oraz do kończenia pracy w wyznaczonym czasie. Wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków. Kształtowanie postawy szacunku i wdzięczności za wykonaną pracę, szanowanie wytworów pracy. Rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie. Uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną. Okazywanie emocji i wrażliwości na naturalne piękno budzącego się życia, podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu. Uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzącym światem. Określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu. Dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów, dźwięków- budowanie czynnego i biernego słownika. Wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin o nasionka, prowadzenia kalendarza obserwacji. Kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji- nazywanie, rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych według cech określonych kartami kodowymi. Rozwijanie sprawności matematycznych: dodawania, odejmowania w zakresie 10, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „-„, „=”. Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów. Określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie. Doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów.
„Zaczarowana dorożka” Muzyka: Barbara Tartanus. Słowa: Beata Szurowska.
Noc okryła skrzydłami świat,
już kołysanki śpiewa mama;
a po ciemnym niebie pojazd mknie
- to dorożka zaczarowana.
Ref.Zaczarowana dorożka, a w niej
zaczarowany dorożkach mknie.
Przez horyzont snem malowany
Pędzi konik zaczarowany.
Zaczarowana dorożka, a w niej
zaczarowany dorożkach mknie.
A sny tańczą, jak nocne duszki,
opadają już na poduszki.
Księżyc srebrem obsypał noc,
Rozpoczął spacer swój po niebie;
a dorożkarz śmieje się do gwiazd
i sny cudne wiezie do Ciebie.
Ref. Zaczarowana dorożka, a w niej
Z nieba spadło kilka złotych gwiazd,
czasami nocą tak się zdarza,
maluj na nich kolorowe sny
i wysyłaj do dorożkarza.
Ref. Zaczarowana dorożka, a w niej