ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Wielkanoc – poznanie zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą. Kształtowanie myślenia operacyjnego. Uświadomienie znaczenia symboli wielkanocnych, czerpanie radości z przygotowania do świąt. Kształtowanie umiejętności redagowania życzeń. Rozbudzenie ciekawości poznawczej podczas obserwacji doświadczeń. Kształtowanie umiejętności tworzenia fabuły opowiadania, rozwijanie wyobraźni. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole. Rozwijanie słuchu muzycznego, umiejętności wokalnych, doskonalenie poczucia rytmu.
2. Z kulturą za pan brat – wprowadzenie pojęcia szacunek odnoszącego się do osób, zwierząt, przedmiotów, obiektów, miejsc uznawanych za ważne. Uświadamianie znaczenia właściwego zachowania się w różnych codziennych sytuacjach, w miejscach publicznych w zależności od ich roli. Rozwijanie słownika czynnego dzieci. Poznanie historii swojej miejscowości, ważniejszych obiektów i miejsc. Słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Bydgoszczą. Przybliżenie dzieciom postaci Andrzeja Szwalbego. Kształtowanie wrażliwości na elementy muzyki – tempo, charakter, barwę. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu przez tworzenie akompaniamentu do muzyki.
3. Jestem kulturalny – poszerzanie słownika czynnego o pojęcia: scenariusz, scenarzysta, aktor, scena, scenografia, kamerzysta, kukiełka, marionetka itp. Rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i tworzenia opowiadania. Uświadomienie konieczności kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej. Rozwijanie logicznego myślenia. Wprowadzenie pojęcia etnograf. Rozwijanie kreatywności i samodzielności w planowaniu i realizacji założeń. Uświadomienie znaczenia szacunku jako wartości do budowania właściwych relacji w grupie. Rozwijanie słuchu muzycznego dzieci. Uświadamianie znaczenia muzeów dla tradycji kultury.
4. Książka – mój przyjaciel – wprowadzenie pojęcia wiedza rozumianego jako wartość rozwoju każdego człowieka. Poznanie różnych źródeł zdobywania wiedzy. Określanie następstw zdarzeń w historyjce obrazkowej. Kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi. Wprowadzenie pojęć: księgarnia, antykwariat. Uświadamianie konieczności dbania o książki i właściwego sposobu korzystania z nich. Uświadamianie roli biblioteki jako miejsca rozwijania swoich zainteresowań. Rozwijanie zdolności plastyczno-technicznych.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA:
- wprowadzenie małej i wielkiej pisanej i drukowanej litery: f, F,
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej,
- wyszukiwanie poznanych liter w wyrazach,
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,
- doskonalenie umiejętności czytania,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
POJĘCIA MATEMATYCZNE:
- wprowadzenie liczby i cyfry 9, 0
- pisanie cyfry 9, 0 po śladzie, a potem samodzielnie
- rozwijanie sprawności w dodawaniu i odejmowaniu,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
- badanie kształtów, przedmiotów w oparciu o oś symetrii i odbicie lustrzane,
- rozwijanie myślenia operacyjnego podczas obracania i składania figur geometrycznych,
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała,
- rozwijanie umiejętności kodowania znakami czynności matematycznych.
Piosenka: „Święta Wielkanocne” sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago
1. Słońce złote jak pisanka
na błękitnym niebie
zaświeciło od poranka
dla mnie i dla Ciebie.
Bo…bo…to…
Ref.: Święta Wielkanocne
zielenią się drzewa.
Już bociany powróciły,
szpak o wiośnie śpiewa. 2x
2. Weźmy kolorowe farby,
pomalujmy jajka.
Niech pisanki lśnią w koszyku,
wielkanocna bajka.
Bo… bo… to…
Ref.: Święta Wielkanocne… 2x
3. I kurczaczki i baranki
do koszyczka damy.
Niech nasz koszyk piękny będzie,
gdy na stół stawiamy.
Bo… bo… to…
Ref.: Święta Wielkanocne… 2x