ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. Wielkanoc – poznanie zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą.  Kształtowanie myślenia operacyjnego. Uświadomienie znaczenia symboli wielkanocnych, czerpanie radości z przygotowania do świąt. Kształtowanie umiejętności redagowania życzeń. Rozbudzenie ciekawości poznawczej podczas obserwacji doświadczeń. Kształtowanie umiejętności tworzenia fabuły opowiadania, rozwijanie wyobraźni. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole. Rozwijanie słuchu muzycznego, umiejętności wokalnych, doskonalenie poczucia rytmu. 

 

2. Z kulturą za pan brat – wprowadzenie pojęcia szacunek odnoszącego się do osób, zwierząt, przedmiotów, obiektów, miejsc uznawanych za ważne. Uświadamianie znaczenia właściwego zachowania się w różnych codziennych sytuacjach, w miejscach publicznych w zależności od ich roli. Rozwijanie słownika czynnego dzieci. Poznanie historii swojej miejscowości, ważniejszych obiektów i miejsc. Słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Bydgoszczą. Przybliżenie dzieciom postaci Andrzeja Szwalbego. Kształtowanie wrażliwości na elementy muzyki – tempo, charakter, barwę. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu przez tworzenie akompaniamentu do muzyki.         

                                                                     

 3. Jestem kulturalny –  poszerzanie słownika czynnego o pojęcia: scenariusz, scenarzysta, aktor, scena, scenografia, kamerzysta, kukiełka, marionetka itp. Rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i tworzenia opowiadania. Uświadomienie konieczności kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej. Rozwijanie logicznego myślenia. Wprowadzenie pojęcia etnograf. Rozwijanie kreatywności i samodzielności w planowaniu i realizacji założeń. Uświadomienie znaczenia szacunku jako wartości do budowania właściwych relacji w grupie. Rozwijanie słuchu muzycznego dzieci. Uświadamianie znaczenia muzeów dla tradycji kultury.

 

4. Książka – mój przyjaciel – wprowadzenie pojęcia wiedza rozumianego jako wartość rozwoju każdego człowieka. Poznanie różnych źródeł zdobywania wiedzy. Określanie następstw zdarzeń w historyjce obrazkowej. Kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi. Wprowadzenie pojęć: księgarnia, antykwariat. Uświadamianie konieczności dbania o książki i właściwego sposobu korzystania z nich. Uświadamianie roli biblioteki jako miejsca rozwijania swoich zainteresowań. Rozwijanie zdolności plastyczno-technicznych.

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA:

- wprowadzenie małej i wielkiej pisanej i drukowanej litery: f, F,

- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej,

- wyszukiwanie poznanych liter w wyrazach,

- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,

- doskonalenie umiejętności czytania,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,

- rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

- wprowadzenie liczby i cyfry 9, 0

- pisanie cyfry 9, 0 po śladzie, a potem samodzielnie

- rozwijanie sprawności w dodawaniu i odejmowaniu,

- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,

- badanie kształtów, przedmiotów w oparciu o oś symetrii i odbicie lustrzane,

- rozwijanie myślenia operacyjnego podczas obracania i składania figur geometrycznych,

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała,

- rozwijanie umiejętności kodowania znakami czynności matematycznych.

 

Piosenka: „Święta Wielkanocne” sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago

 

1. Słońce złote jak pisanka

na błękitnym niebie

zaświeciło od poranka

dla mnie i dla Ciebie.

Bo…bo…to…

Ref.: Święta Wielkanocne

zielenią się drzewa.

Już bociany powróciły,

szpak o wiośnie śpiewa.  2x

2. Weźmy kolorowe farby,

pomalujmy jajka.

Niech pisanki lśnią w koszyku,

wielkanocna bajka.

Bo… bo… to…

Ref.: Święta Wielkanocne… 2x

3. I kurczaczki i baranki

do koszyczka damy.

Niech nasz koszyk piękny będzie,

gdy na stół stawiamy.

Bo… bo… to…

Ref.: Święta Wielkanocne… 2x