Zadania dydaktyczno – wychowawcze

 

1Praca rolnika -  Utrwalenie nazw pór dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierzch, wieczór; porównanie czynności wykonywanych przez rolnika z czynnościami dzieci w przedszkolu „Przyporządkowanie czynności do pór roku” – zabawa dydaktyczna. Uważne oglądanie obrazków; opowiadanie ich treści oraz dopasowywanie czynności do pory rok. Podawanie nazw urządzeń i maszyn służących do pracy w rolnictwie dawniej i dziś. . „Maszyny rolnicze” – zabawy słownikowe. Dobieranie podpisów do obrazków maszyn rolniczych: traktor, kombajn, siewnik, motyka, grabie itp.  Rozmowa dotycząca znajomości różnych rodzajów buraków i możliwości wykorzystania ich przez ludzi oraz zwierzęta.

 

2.Moja miejscowość – Bydgoszcz , rok Andrzeja Szwalbego  -  nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc, słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Bydgoszczą ( legendy  , wierszy ).Przybliżenie  dzieciom postaci  Andrzeja Szwalbego.

 

3.Chronimy środowisko - : doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego; budzenie ciekawości poznawczej dziecka; kształtowanie właściwych postaw i zachowań ekologicznych. Wyjaśnienie pojęcia ekologia; poznanie znaczenia podejmowania działań proekologicznych. Klasyfikowanie obrazków ze względu na przynależność do flory bądź fauny, rozwijanie logicznego myślenia. Segregowanie śmieci; szeregowanie puszek od najmniejszej do największej.

 

4.Kto ty jesteś? - kształtowanie postawy patriotycznej. Tworzenie słownika pojęć związanych ze słowem Polska. „Mapa Polski” – praca z mapą konturową Polski. Zapoznanie z treścią legendy mówiącej o powstaniu państwa polskiego . „Flaga” – prezentacja flagi Polski. Czytanie globalne wyrazu flaga; omówienie znaczenia flagi, miejsc i okoliczności jej prezentacji; wyszukiwanie flagi Polski wśród innych flag. „Mapa Polski” – prezentacja mapy konturowej Polski. Przedstawienie regionów Polski umiejscowienie ich na mapie; omówienie symboliki mapy.

 

Wielkie sprzątanie – osłuchanie z piosenką. Omówienie treści piosenki

 

1. W lesie na polanie dziś ważne zebranie.

Wzięły się zwierzęta za wielkie sprzątanie.

          Ref.: Szu-szu-szu! Szu-szu-szu! Pracujemy ile tchu!

         Szu-szu-szu! Szu-szu-szu! Zaraz czysto będzie tu!

2.  Mrówki ze ślimaczkiem sprzątają pod krzaczkiem,

 a żabki z wiewiórką w strumyku za górką.

          Ref.: Szu-szu-szu!...

3. Zbierają sikorki papierki i worki,

 a maleńkie muszki butelki i puszki.

          Ref.: Szu-szu-szu!...

4.Kosy pogwizdują i śmieci pakują,

a niedźwiadek z liskiem sortują je wszystkie.

          Ref.: Szu-szu-szu!...

5.A gdy posprzątały ten list nam wysłały:

„Pamiętajcie dzieci, by w lesie nie śmiecić!”