ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
1.Zwierzęta zimą - rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym – rozpoznawanie zwierząt zapadających w sen zimowy ; rozpoznawanie zwierząt po odgłosach. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, wyszukiwanie oznak zimy, obserwacja zachowania napotkanych zwierzą, kształtowanie empatii wobec zwierząt . „Ptasie stołówki” – wizyta w przedszkolnym ogrodzie, uzupełnianie pokarmu w karmnikach ; budzenie zainteresowania środowiskiem społecznym – praca leśniczego;
2. Spotkanie przy wigilijnym stole - rozwijanie wrażliwości – czerpanie radości z przygotowań do świąt, spacer po najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja wystaw sklepowych, fasad domów, dostrzeganie dekoracji świątecznych. rozwijanie wrażliwości z okazji zbliżających się świąt , rozwijanie kreatywności podczas pracy plastycznej – malowanie i ozdabianie choinki, poznanie tradycji związanych ze stołem wigilijnym, budzenie zainteresowania tradycją i zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; tworzenie ciepłej, świątecznej atmosfery
3. Świąteczne zwyczaje - kształtowanie sprawności językowej – tworzenie logicznej wypowiedzi na temat świąt Bożego Narodzenia; rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej; budzenie zainteresowania tradycją i zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem, rozmowa z dziećmi na temat tradycji robienia szopek bożonarodzeniowych, wspólne śpiewanie kolęd, ; przygotowania do jasełkowego przedstawienia.
4. Skok w nowy rok - wdrażanie do rozumienia następstw czasowych – posługiwanie się kalendarzem, zegarem; kształtowanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich, . „Zegary i zegarki” – udział w zabawach badawczych; zwrócenie uwagi na różne rodzaje zegarów, rozmowa z dziećmi na temat nocy sylwestrowej na podstawie obrazków i ich doświadczeń; rozwijanie zainteresowania zjawiskami społecznymi i kulturowymi; zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na temat własnych doświadczeń, wykonanie zegara z gotowych elementów, korka oraz pinezki, uświadamianie sobie zmian w przyrodzie związanych z porami roku, posługiwanie się nazwami dni tygodnia;
POJĘCIA MATEMATYCZNE
rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie, porównywanie, dopełnianie
Doskonalenie umiejętności klasyfikowania i przeliczania
rozwijanie myślenia logicznego podczas klasyfikowania, porównywania i określania długości; doskonalenie sprawności manualnej;
porównywanie ciężaru przedmiotów podczas zabaw z użyciem wag
ćwiczenie dodawania i odejmowaniu
doskonalenie umiejętności orientowania się w przestrzeni
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA
wprowadzenie Małek i wielkiej litery : y Y, B b ,n N
rozwijanie słownika dziecka; rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
analiza i synteza słuchowo-wzrokowa; ćwiczenia w czytaniu.
kształtowanie sprawności językowej – poprawne wypowiadanie się pod względem logicznym i gramatycznym
Budowanie wypowiedzi; analiza i synteza głoskowa wyrazów , budowanie schematu i modelu prostych wyrazów
kształtowanie sprawności grafomotorycznej podczas kreślenia po śladzie;
rozwijanie umiejętności językowych podczas układania zagadek
czytanie globalne nazw miesięcy.
Noworoczna piosenka - Aleksander Rymkiewicz
1.Kiedy w nocy zegar nasz uroczyście północ bił,
Stary rok ze swoją brodą w śnieżny się zamienił pył.
Tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik,
Stary rok wśród śniegu znikł,
Stary rok wśród śniegu znikł,
Tak, tik-tak, tik-tak, tik.
2.Niby nic, niby nic, a już idzie nowy rok.
Gdy się bardzo dobrze wsłuchasz,
to odróżnisz jego krok.
Tik-tuk, tik-tuk, tik-tuk, tik-tuk,
Słychać tupot małych nóg,
Słychać tupot małych nóg,
Tik-tuk, tik-tuk, tik-tuk.
3.Każdy rok, każdy rok idzie zimą, wiosną też,
Bujnym latem i jesienią kroczy rano, kroczy w zmierzch.
Tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak,
Zawsze kroków słychać takt,
Zawsze kroków słychać takt,
Tik-tak, tik-tak, tik-tak.
4.Nowy rok w każdy dzień szybciej od nas będzie rósł,
I na przyszłą, mroźną zimę będzie z niego starzec już.
Tik-tuk, tik-tuk, tik-tuk, tik-tuk
Poznasz kroki starych nóg,
Poznasz kroki starych nóg,
Tik-tuk, tik-tuk, tik-tuk.