Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

 

1.CO CIESZY MIKOŁAJA?

Dziecko: wie z czym się kojarzy postać mikołaja, kiedy obchodzimy mikołajki ,  jak obchodzimy mikołajki w Polsce, a jak na świecie,  kto obchodzi swoje święto dzień przed mikołajkami i dzień po mikołajkach, wie, na czym polega praca wolontariusza.

 

2.JAKIE SPORTY UPRAWIA PANI ZIMA?

Dziecko: wie jak bezpiecznie bawić się zimą, zna  charakterystyczne cechy popularnych sportów zimowych, zna właściwości wody i lodu.

 

3.O CZYM W ŚWIĘTA KAŻDY Z NAS PAMIĘTA?

Dziecko: wie co oznaczają wybrane symbole bożonarodzeniowe, jakie są tradycyjne potrawy wigilijne,  jakie jest ich znaczenie, kim są kolędnicy,  jakie są właściwości chemiczne popularnych produktów spożywczych używanych w trakcie przygotowań świątecznych, jak przygotować pierniki.

 

 4.KTÓRY ŻYWIOŁ JEST NAJWAŻNIEJSZY?

Dziecko: wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka,  jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka,  jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka,  jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka, poznaje znaczenie wybranych powiedzeń: „Igrać z ogniem, Wyglądać jak dwie krople wody, Stąpać twardo po ziemi, Lżejszy od powietrza”.

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA    

- rozpoznaje i nazywa literę  e, s, b: drukowaną małą i wielką,

-wymienia wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę,

- wyróżnia głoskę z nagłosie oraz dzieli słowa na głoski,

- buduje schemat wyrazu: ekran, Ela. sanki, Sara balon, Bolek

- rysuje po śladzie – ćwiczy rękę wiodącą,

- usprawnia mięsnie palców i dłoni

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE

- rozpoznaje i nazywa cyfry  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 0,

- sprawnie liczy na liczmanach,

- rozszerza zakres liczenia,

- stosuje znaki graficzne +, -, =, <, >,

- dodaje i odejmuje na palcach i innych zbiorach zastępczych,

- rozwiązuje zadania okienkowe (jest tyle, ile trzeba dodać, żeby było tyle).

 

 WIGILIA    (Jadwiga Koczanowska)                                                                                                                         

Już choinka pięknie przystrojona

i na sianku opłatek spoczywa,

mama głośno do stołu zaprasza,

bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.

Wszyscy sobie życzenia składają,

najpiękniejsze, świąteczne i szczere,

babcia nawet łezkę uroniła,

bo jest miłość, radość i wzruszenie.

A gdy znikną ze stołu pierogi,

kluski z makiem i zupa grzybowa,

wtedy czas rozpakować prezenty

i radośnie, wspólnie kolędować.

 

POMOCNIK MIKOŁAJA

1.Gdy mikołaj jedzie z prezentami do nas tu,

chcę do jego sanek wskoczyć i pomagać mu!

Chmury rozganiać pod jego saniami,

nosić te ciężkie worki z prezentami,

karmić renifery i wśród śnieżnej zamieci

szukać dróg do wszystkich w świecie dzieci.

Bo tak bardzo…

Ref.: Chcę, by zabrał mnie mikołaj do pomocy.

Chcę z nim jeździć saneczkami w dzień i w nocy.

Mamo, tato, pozwólcie mi na tę wycieczkę,

aby można pomóc mu troszeczkę, choć troszeczkę.

2. Może by samemu mikołajem kiedyś być?

I pomagać innym, by szczęśliwie można żyć.

Farby pożyczać i kredki, gdy trzeba,

iść po zakupy, choć śnieg sypie z nieba.

Z pieskiem wyjść na spacer, babci pomóc gotować,

mikołajem być – trzeba spróbować.

Bo tak bardzo…

Ref.: Chcę, by zabrał…