Zadania dydaktyczno-wychowawcze
1.CO CIESZY MIKOŁAJA?
Dziecko: wie z czym się kojarzy postać mikołaja, kiedy obchodzimy mikołajki , jak obchodzimy mikołajki w Polsce, a jak na świecie, kto obchodzi swoje święto dzień przed mikołajkami i dzień po mikołajkach, wie, na czym polega praca wolontariusza.
2.JAKIE SPORTY UPRAWIA PANI ZIMA?
Dziecko: wie jak bezpiecznie bawić się zimą, zna charakterystyczne cechy popularnych sportów zimowych, zna właściwości wody i lodu.
3.O CZYM W ŚWIĘTA KAŻDY Z NAS PAMIĘTA?
Dziecko: wie co oznaczają wybrane symbole bożonarodzeniowe, jakie są tradycyjne potrawy wigilijne, jakie jest ich znaczenie, kim są kolędnicy, jakie są właściwości chemiczne popularnych produktów spożywczych używanych w trakcie przygotowań świątecznych, jak przygotować pierniki.
4.KTÓRY ŻYWIOŁ JEST NAJWAŻNIEJSZY?
Dziecko: wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka, jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka, jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka, jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka, poznaje znaczenie wybranych powiedzeń: „Igrać z ogniem, Wyglądać jak dwie krople wody, Stąpać twardo po ziemi, Lżejszy od powietrza”.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA
- rozpoznaje i nazywa literę e, s, b: drukowaną małą i wielką,
-wymienia wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę,
- wyróżnia głoskę z nagłosie oraz dzieli słowa na głoski,
- buduje schemat wyrazu: ekran, Ela. sanki, Sara balon, Bolek
- rysuje po śladzie – ćwiczy rękę wiodącą,
- usprawnia mięsnie palców i dłoni
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- rozpoznaje i nazywa cyfry 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 0,
- sprawnie liczy na liczmanach,
- rozszerza zakres liczenia,
- stosuje znaki graficzne +, -, =, <, >,
- dodaje i odejmuje na palcach i innych zbiorach zastępczych,
- rozwiązuje zadania okienkowe (jest tyle, ile trzeba dodać, żeby było tyle).
WIGILIA (Jadwiga Koczanowska)
Już choinka pięknie przystrojona
i na sianku opłatek spoczywa,
mama głośno do stołu zaprasza,
bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.
Wszyscy sobie życzenia składają,
najpiękniejsze, świąteczne i szczere,
babcia nawet łezkę uroniła,
bo jest miłość, radość i wzruszenie.
A gdy znikną ze stołu pierogi,
kluski z makiem i zupa grzybowa,
wtedy czas rozpakować prezenty
i radośnie, wspólnie kolędować.
POMOCNIK MIKOŁAJA
1.Gdy mikołaj jedzie z prezentami do nas tu,
chcę do jego sanek wskoczyć i pomagać mu!
Chmury rozganiać pod jego saniami,
nosić te ciężkie worki z prezentami,
karmić renifery i wśród śnieżnej zamieci
szukać dróg do wszystkich w świecie dzieci.
Bo tak bardzo…
Ref.: Chcę, by zabrał mnie mikołaj do pomocy.
Chcę z nim jeździć saneczkami w dzień i w nocy.
Mamo, tato, pozwólcie mi na tę wycieczkę,
aby można pomóc mu troszeczkę, choć troszeczkę.
2. Może by samemu mikołajem kiedyś być?
I pomagać innym, by szczęśliwie można żyć.
Farby pożyczać i kredki, gdy trzeba,
iść po zakupy, choć śnieg sypie z nieba.
Z pieskiem wyjść na spacer, babci pomóc gotować,
mikołajem być – trzeba spróbować.
Bo tak bardzo…
Ref.: Chcę, by zabrał…