Zamierzenia    wychowawczo – dydaktyczne

 

1. Nowy dzień, nowy rok - kształtowanie logicznego myślenia; wdrażanie do rozumienia następstwa czasowego; rozwijanie umiejętności ilustrowania utworu za pomocą ruchu; rozwijanie sprawności manualnej; kształtowanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich, rozmowa na temat różnych kalendarzy. Poznanie przeznaczenia kalendarzy. Rozwijanie słownictwa dzieci. „Kalendarz pór roku” – zabawa dydaktyczna. Poznanie nazw pór roku, ich charakterystycznych cech oraz cykliczności ich występowania.

 

1. Śnieg - rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi; Dobieranie zdrobnień do określonych słów. „Jaki jest śnieg” – zabawy badawcze . Poznanie właściwości śniegu. Wdrażanie do uważnego obserwowania wykonywanych doświadczeń. Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków. Zabawy plastyczne. Malowanie białą farbą na ciemnym tle. Doskonalenie umiejętności operowania farbą plakatową, rozmieszczenia pracy na kartonie. Rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci. Wydzieranka z gazety. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz umiejętności konstruowania gwiazdki z trzech pasków papieru. „Jak powstaje lód?” – zabawa badawcza..

 

3. Moja babcia i mój dziadek - rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; kształtowanie postawy szacunku do osób starszych, Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat. Kształtowanie uczuć przywiązania i szacunku dla najbliższych osób. Rozumienie znaczenia dziadków w życiu dzieci.

 

4. Komu potrzebne ciepłe ubranie? - Oglądanie książek, albumów o tematyce zimowej oraz obrazków przedstawiających ubrania zimowe. Rozmowa na temat tego, jak należy się ubierać zimą. Wymienianie nazw ubrań zimowych. Uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, wypowiedzi na określony temat. „Zimowy sprzęt” – rozwiązywanie zagadek słownych. Poznanie sprzętu zimowego. Czytanie globalne wyrazów: sanki, narty. Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej.

 

Bałwankowa rodzina sł. M. Głogowski, muz. K. Kwiatkowska1.      

 

1.Stoisz smutny, mój Bałwanku, ze spuszczoną głową.

Może chciałbyś mieć przy sobie panią Bałwankową.

Ref.: Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Dobrej żony wciąż mi brak!

         Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Bałwankowej brak!

2. Ma korale z jarzębiny Bałwankowa żona,

 ale łatwo poznać z miny, że dziś jest zmartwiona.

Ref.: Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Mego synka jeszcze brak!

         Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Synka jeszcze brak

3.Stoi Bałwan z Bałwankową, w środku zaś Bałwanek.

Jeszcze chwila i rozpoczną bałwankowy taniec.

Ref.: Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Przydałby się jeszcze brat!

          Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Przydałby się brat

4.Już wesoło dwa bałwanki tańczą z rodzicami.

I my także się pobawmy razem z bałwankami.

Ref.: Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Zatańcz z nami raz i dwa!

        Oj, tak, tak! Oj, tak, tak! Zatańcz raz i dwa