Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze 

 

1.Wiosna tuż tuż - „Szukamy wiosny” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy przedszkola. Nauczyciel zwraca uwagę na pierwsze oznaki wiosny.„Jestem samodzielny” – kształtowanie samodzielności – dzieci starają się samodzielnie ubierać oraz ustawiać parami przed wyjściem na spacer. „Wczesna wiosna” składanie obrazka z części.

 

2. Wiosenne hodowle - „Jaka jest cebula?” – zabawa badawcza,  „Kwiaty w ogródkach” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych zwrócenie  uwagę dzieci na pierwsze oznaki wiosny – szczególnie na kwiaty w ogródkach, parkach i innych miejscach.„Ogródek na parapecie” – zabawa badawcza, „Fasola” – rozmowa dotycząca wyglądu, przeznaczenia tego warzywa. ,,Wiosenne kanapki” – przygotowywanie z nalepek kanapek na talerzu, na którym jest więcej kromek chleba.

 

3. Wiosenne porządki - . „Wiosenne ptaki” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy przedszkola. N. kieruje uwagę dzieci na ptaki, które przyleciały z ciepłych krajów – pierwsze oznaki wiosny, „Duże do dużego, małe do małego” – nazywanie przyborów do sprzątania, przeliczanie w granicach możliwości dzieci „Memory – przybory do sprzątania” – odszukiwanie takich samych par obrazków; „Praca w ogródku przedszkolnym” – wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogródku przedszkolnym – grabienie, przekopywanie grządek, sianie, sadzenie. 

 

4. Święta Wielkanocne - zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi ( pisanki , koszyk wielkanocny , baranek , palemka ).

 

Przybycie wiosny –  wiersz B. Formy. Przybycie wiosny Bożena Form

 

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna,

świeżą trawkę, przebiśnieg

w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów

w parku i ogrodzie.

Zapomnijcie moi mili

o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka

garść ciepłych promieni,

gdy ogrzeję nimi ziemię,

świat się zazieleni

 

Pan ogrodnik –  piosenka J. Bernat. Pan ogrodnik sł. i muz. Joanna Bernat

 

1.Przyleciała biedroneczka do naszego ogródeczka.

Siadła na gałązce i tak obserwuje,

Jak ciężko pan ogrodnik z rana dziś pracuje.

 

ref. I łopatą kopie, kopie, kopie,

i grabiami grabi, grabi, grabi,

i nasionka sieje, sieje, sieje,

grządki też podlewa, też podlewa,

i słucha, jak mu ptaszek

swą piosenkę śpiewa.

 

2. Wkoło kwitną już rabatki zapylają pszczoły kwiatki.

Nagle pan ogrodnik biedronkę zobaczył,

pomachał do niej ręką i wrócił do pracy.

 

ref. I łopatą kopie, kopie, kopie