Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

1. Na fotografii - wypowiedzi dzieci na podstawie  zdjęć mam i tatusiów : imię , zawód, opisywanie wyglądu (kolor oczu, włosów), określanie przymiotnikiem: dobra -y, kochana - y, czuła - y. Dzieci opowiadają, co najbardziej lubią robić z mamą ( tatą ), w co się bawić, gdzie spędzać czas,  rysowanie portretu mamy , taty -  nazywają poszczególne części ciała. Dzielenie na sylaby słów mama i tata. „Korale dla mojej mamy” – zabawy matematyczne. Dzieci nazywają kolory koralików, porównują długość korali, stosując pojęcia: dłuższy, krótszy, taki sam. Układają od najdłuższego do najkrótszego. Przeliczają za pomocą liczebników głównych i porządkowych. Rozmowa o pracy fotografa na podstawie obrazków. Dzieci poznają sprzęt używany przez fotografa, czynności wykonywane przy robieniu zdjęcia. Poznają różne fotografie (pojedyncze, grupowe, z wakacji, okolicznościowe

 

2. Jesienna muzyka - nazywanie i wskazywanie elementów pogody; rozwijanie umiejętności językowych; rozwijanie percepcji słuchowej; nabywanie umiejętności ubierania się odpowiednio do pogody. Wprowadzenie kalendarza pogody. Przypomnienie nazw dni tygodnia. Wprowadzenie symboli graficznych (znaków synoptycznych), próby odczytywania prognozy pogody, słuchanie i rozpoznawanie odgłosów padającego deszczu: pojedyncze krople, drobny deszczyk, ulewa, burza. Rozpoznawanie za pomocą dotyku elementów ubrań. „Jak ubieramy się na jesienne chłody” – wypowiedzi dzieci, stosowanie nazw części garderoby, omawianie ich przeznaczenia - wprowadzenie pojęcia para. Rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.

 

3. Mali artyści - rozwijanie ekspresji plastycznej; kształtowanie sprawności manualnej,  zapoznanie z pracą i akcesoriami  rzeźbiarza, rozwijanie ekspresji twórczej; wdrażanie do nawiązywania relacji opartych uprzejmości i pomocy. „Krople deszczu” – zabawy matematyczne - wprowadzenie liczebnika trzy.

 

4. Ciepło i miło - pokazywanie i nazywanie różnorodnych elementów ubrań, rozwijanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich , odgadywanie zagadek ,podawanie nazw ubrań, segregowanie ich na letnie i zimowe. Klasyfikowanie ubrań wg dwóch cech. Poznanie narzędzi, jakimi posługuje się szewc.

 

Moja wesoła rodzinka sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk

 

1. My rodzinę dobrą mamy, zawsze razem się trzymamy.

    I choć czasem czas nas goni, my jak palce jednej dłoni.

    Ref.: Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój mały świat.

    Dużo słońca, czasem grad, to wesoły jest mój świat.

 

2. Mama zawsze kocha czule, ja do mamy się przytulę.

    Tato kocha, lecz inaczej, uspokaja, kiedy płaczę.

    Ref.: Mama, tata…

 

3. Gdy napsocę i nabroję, siedzę w kącie, bo się boję.

    Tata skarci, pożałuje, a mamusia pocałuje.

    Ref.: Mama, tata…

 

4. Kiedy nie ma taty, mamy, wszyscy sobie pomagamy.

    I choć sprzątać nie ma komu, jest wesoło w naszym domu.

    Ref.: Mama, tata…