Zadania dydaktyczno-wychowawcze

 

1.Świąteczne pocztówki - zapoznanie z pracą listonosza, wzbogacanie słownika dzieci o pojęcia: adres, adresat. Poznanie wyglądu skrzynki pocztowej oraz jej przeznaczenia, demonstrowanie listu, pocztówek (kart okolicznościowych), poznanie różnic między listem a pocztówką. Czytanie globalne wyrazów: ko[1]perta, karta, składanie pociętych pocztówek i naklejanie ich na karton. Oglądanie znaczków w klaserach z wykorzystaniem lupy, wyodrębnianie cech wspólnych dla wszystkich znaczków. Poznanie trudnego słowa: filatelista. „Koperty i znaczki” – zabawy matematyczne. Przeliczanie, posługiwanie się wyrażeniami: o 1 więcej, o 1 mniej

 

2.Zwierzęta zimą - Czytanie globalne wyrazów: wrona, wróbel, gawron, sikora, ptaki. Ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: kra, kra; ćwir, ćwir; gruu, gruu itp. Układanie zdania o wybranym ptaku. „Ptaki z karmnika” – zabawa plastyczna. Lepienie z plasteliny, ozdabianie kora[1]likami i piórkami. Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy. Układanie karmnika z figur geometrycznych (praca w grupach), wycieczka do ogrodu przedszkolnego. Napełnianie karmników. Zawieszenie na sznurkach kawałków słoniny i przysmaków dla ptaków. Obserwacja zachowania ptaków w karmniku. Poznanie nazw zwierząt oraz ich wyglądu. Czytanie globalne wyrazu: sarna. . Odszukiwanie jednakowych śladów, odgadywanie, które zwierzę zostawiło taki ślad . Dowiadywanie się o sposobach pomocy zwierzętom. Wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.

 

3.Spotkanie przy wigilijnym stole - Oglądanie choinki, opisywanie jej wyglądu ,rozumienie wyrażenia pawie oczko. Doskonalenie umiejętności porównywania wielkości oczek, stosowanie pojęć: duże, mniejsze i najmniejsze. „Łańcuchy” – praca plastyczna w grupach. Zapoznanie ze sposobem łączenia pasków papieru. Rozwijanie sprawności manualnej. Porównywanie długość łańcuchów, stosowanie pojęć: dłuższy, krótszy. Wspólne ubieranie choinki, doskonalenie umiejętności poprawnego stosowania pojęć dotyczących położenia przed[1]miotów w przestrzeni (na, pod, obok, między, wysoko, nisko)

 

4.Świąteczne zwyczaje - Poznanie zwyczaju pozostawiania wolnego nakrycia dla niespodziewanego gościa, zabawa dydaktyczna: ustawianie talerzy, sztućców. Przeliczanie elementów. Stosowanie określeń: z jednej strony, z drugiej strony, pomiędzy. Słuchanie kolęd i pastorałek. Budowanie świątecznego nastroju.

 

                                                    Listonosz sł. i muz. Joanna Bernat

 

1. Jedzie listonosz na rowerze. Wielką torbę zawsze wiezie.

Cóż takiego w środku ma? Nawet się nie śniło wam.

 

Ref.: Listy zwykłe, polecone i przesyłek różnych sto, i kartki pocztowe piękne, kolorowe.

          O już idzie, dzwoni dzwonkiem dzyń! dzyń! dzyń! dzyń! dzyń! dzyń!

 

2. Czy świeci słońce, czy deszcz pada on na rower co dzień wsiada

i nieważne – mróz czy grad rozwieźć trzeba tak czy tak.

 

 

Ref.: Listy zwykłe, polecone...

 

3. Ludzie z daleka mu machają, czasem z okien wyglądają.

bo tak bardzo lubią, gdy pan listonosz daje im.

 

 

Ref.: Listy zwykłe, polecone