Zadania dydaktyczno- wychowawcze

 

1. Nadchodzi zima –  przypomnienie wiadomości o życiu, formach opieki i potrzebach zwierząt w związku ze zmianami w przyrodzie, budzenie zaufania i poczucia troski o bezpieczeństwo drugiej osoby; określanie cech jesiennej szarugi, doskonalenie analizy słuchowej wyrazów; rozwijanie umiejętności mierzenia długości stopami, krokami, patykiem, sznurkiem; poznawanie pracy wolontariuszy: przybliżenie sytuacji i potrzeb zwierząt w związku z nadejściem zimy; rozwijanie słuchu muzycznego poprzez zaznaczanie pierwszej miary taktu; rozpoznawanie zmysłami różnego rodzaju ziaren, nasion, owoców; budzenie chęci pomagania zwierzętom w trudnym dla nich czasie; przypomnienie wiadomości o różnych częściach garderoby w zależności od pory roku; poznawanie zastosowania wybranych części garderoby (kamizelka) w zakresie bezpieczeństwa człowieka; doskonalenie małej motoryki.     

          

2. Coraz zimniej – poznawanie różnych materiałów, z których wykonuje się ubrania; określanie cech materiałów; rozumienie konieczności ciepłego ubierania się; poznawanie źródeł ciepła, rozumienie konieczności ogrzewania mieszkań; doskonalenie umiejętności dokonywania analizy słuchowej wyrazów – tworzenie liczby mnogiej; poznawanie liczby 5; rozwijanie umiejętności ustalania stałości długości; poznawanie źródeł energii elektrycznej; doskonalenie słuchu muzycznego poprzez akcentowanie metrum; rozwijanie umiejętności czytania znaczków – symboli do prania, prasowania, suszenia itp.; wyjaśnienie procesu zanieczyszczania powietrza; podawanie przyczyn i skutków globalnego ocieplenia klimatu.

 

3. Świąteczne przygotowania – poznawanie form komunikacji międzyludzkiej dawniej i dziś; poznawanie synonimów wyrazu prezenty; doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej; rozwijanie sprawności manualnej w trakcie składania papieru; poznawanie elementów świątecznych dekoracji i sposobów ich wykonania; doskonalenie umiejętności mierzenia przedmiotów różnymi miarami; poznawanie zwyczajów i tradycji świątecznych; przypomnienie wiedzy o gatunkach drzew iglastych oraz zwyczajów dekorowania domów i obchodzenia świąt w różnych  częściach świata; wspólne ubieranie choinki, śpiewanie kolęd i pastorałek; budzenie zainteresowań chemią poprzez obserwowanie reakcji chemicznych.

 

4. Wesołych Świąt – poznawanie utworów o wartościach wychowawczych; rozwijanie umiejętności współpracy w zespole i parach; nabywanie doświadczeń w organizowaniu przedstawienia; doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi; budowanie nastroju do tworzenia samodzielnych tekstów; poznawanie i poszerzanie wiedzy z zakresu astronomii (gwiazdy); tworzenie gry-ściganki „Świąteczna gra”; rozpoznawanie głosów instrumentów, dostrzeganie sposobu i możliwości wpływu muzyki na nastrój; rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu kukiełek oraz przy tworzeniu samodzielnych opowiadań.

 

Pastorałka „Pastuszek bosy” sł. A Warecka, muz. A. Seroczyński

 

1. Był pastuszek bosy, na fujarce grał,

pasał w górach owce i w szałasie spał.

Nagle aniołowie z nieba w bieli przyfrunęli,

obudzili go gdy spał, gdy spał.

Obudzili go gdy spał, gdy spał.

Ref.: Dziś do Betlejem trzeba nocą iść,

bo narodzenia czas wypełnił dni,

tam gdzie stajenka razem z bydlątkami

leży dzieciąteczko i na sianku śpi.

Świat na to czekał wiele już lat

i narodzenia dziś wita czas,

biegnij, pastuszku, jasną drogą, niebo płonie,

na niebie pierwszej gwiazdy blask,

na niebie pierwszej gwiazdy blask.

2. Był pastuszek bosy, zimne nóżki miał,

ale dobry anioł piękne butki dał.

Wziął pastuszek owce, pobiegł tak jak wiatr przed siebie,

A na niebie blask od gwiazd, od gwiazd.

A na niebie blask od gwiazd, od gwiazd.

Ref.: Dziś do Betlejem trzeba nocą iść…