ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
1. Na starej fotografii - rozwijanie czynnego słownika dzieci o zwroty dotyczące stopni pokrewieństwa; rozwijanie myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń czasowych; wdrażanie do spokojnego zażegnywania nieporozumień i konfliktów, kształtowanie umiejętności nazywania członków rodziny.Doskonalenie umiejętności dostrzegania sekwencji czasowych podczas oglądania zdjęć rodzinnych,poszerzanie wiedzy na temat pracy fotografa; rozwijanie zainteresowania techniką; przestrzeganie zasad właściwego zachowania w miejscach publicznych,rozwijanie słownika czynnego – utrwalanie pojęć związanych ze stopniami pokrewieństwa.
2.Jesienna muzyka - rozwijanie słownika czynnego o określenia cech jesiennej pogody;słuchanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty z najbliższego otoczenia dzieci, próby określania cech tych dźwięków. „Cicho – głośno”– zabawa badawcza.Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą rytmu i ruchu; rozwijanie czynnego słownika o pojęcia: dyrygent, orkiestra, nuty; wdrażanie do ubierania się odpowiednio do pogody. Poznanie i operowanie pojęciami związanymi z muzyką: orkiestra, dyrygent, nuty.. Omówienie sposobu zapisywania muzyki, wyglądu pięciolinii, klucza wiolinowego, nut.wzbogacenie słownika o pojęcie filharmonia; nazywanie i wyrażanie uczuć i emocji; kształtowanie umiejętności improwizacji ruchowej i plastycznej; – zabawa badawcza z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
3.Mali artyści - : rozwijanie słownika czynnego o pojęcia: muzeum, eksponat, sztuka; Wyjaśnienie znaczenia kolekcjonowania dzieł sztuki lub przedmiotów używanymi w czasach minionych – zwrócenie uwagi na wartość historyczną eksponatów.Doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków, posługiwanie się pojęciami: sztuka, artysta, rozwijanie czynnego słownika – rozumienie wieloznaczności słowa malarz.Zapoznanie z nowymi pojęciami: paleta, blejtram, sztaluga, połączone z prezentacją tych akcesoriów, rozwijanie słownika o pojęcie rzeźbiarz.
4.Ubrania na jesienne chłody - Poznanie nazw i sposobu wykorzystania przyborów krawieckich; doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, wzbogacenie słownika czynnego dzieci w trakcie zabaw słownikowych: „Przybory krawieckie” i „Jakie znamy igły?”.Odkrywanie znaczenia właściwego doboru ubrania (zgodnego z porą roku) na podstawie wiedzy i doświadczenia dzieci; dzielenie się własnymi odczuciami związanymi z ciepłem i zimnem. „Ciepło – zimno”.Wyrażanie radości z możliwości projektowania ciepłych zimowych ubrań metodą kolażu,rozwijanie umiejętności samodzielnego wkładania i wiązania lub zapinania butów.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA
- monografia małej i wielkiej litery t T,i I,d D, k K - wyszukiwanie poznanych liter w tekście
- analiza i synteza prostych wyrazów
- wyodręnianie głosek w nagłosie , śródgłosiu i wygłosie
- budowanie schematów i modeli prostych wyrazów z cegiełek białych , czrwonych i niebieskich
- czytanie globalne prostych wyrazów
- cztyanie tekstów z nowymi literami pod obrazkiem
- kreślenie po śladzie poznanych liter z zachowaniem właściwego kierunku kreślenia litery
- próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów
- kształtowanie umiejętności przeliczania wyrazów w zdaniu i budowania zdań rozwiniętych
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- „Dobierz do pary” – zabawy matematyczne. Odszukiwanie par takich samych obrazków,
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.
- doskonalenie umiejętności układania rytmów dwuelementowych;posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w granicach możliwości dzieci
- wprowadzenie liczby 2 , 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym
- próby określania cech tych dźwięków. „Nisko – wysoko
- przeliczanie w zakresie dwóch, trzech - pisanie cyfry 2 , 3 po śladzie
- doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
- kolorowanie według kodu
- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 2, 3 z wykorzystaniem liczmanów i cyfr.
- doskonalenie umiejętności przeliczania, odwzorowywania liczby elementów na zbiorach zastępczych oraz podpisywania cyfrą zbiorów w zakresie 2, 3
PIOSENKA
Domowe roboty sł. Agnieszka Galica, muz. i aranż. Tadeusz Pabisiak
Kiedy rano gwiazdki zgasną,
gdy się tylko zrobi jasno,
Różne sprzęty wcześnie wstają,
swoją pracę zaczynają.
Ref.: Słychać piski, słychać szum, Szuru – buru, plusk i plum. bis
Już żelazko na swej nodze jeździ
gładko jak po lodzie,
A lodówka mruczy sobie:
Pyszne dzisiaj lody zrobię.
Ref.: Słychać piski, słychać szum...
Na śniadanie w opiekaczu
zrumienione grzanki skaczą,
A odkurzacz ciężko wzdycha,
tyle kurzu się nałykał.
Ref.: Słychać piski, słychać szum...
Pralka bębnem wciąż obraca,
prać skarpetki, to jest praca,
Czajnik gwiżdże na kuchence,
a suszarka suszy ręce.
Ref.: Słychać piski, słychać szum...
Jeszcze radio wesolutko śpiewa
nutkę nam za nutką,
Telewizor gada z kąta:
Kto tu pięknie tak posprzątał?
Ref.: Słychać piski, słychać szum...