ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE 

 

1. Na starej fotografii - rozwijanie czynnego słownika dzieci o zwroty dotyczące stopni pokrewieństwa; rozwijanie myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń czasowych; wdrażanie do spokojnego zażegnywania nieporozumień i konfliktów, kształtowanie umiejętności nazywania członków rodziny.Doskonalenie umiejętności dostrzegania sekwencji czasowych podczas oglądania zdjęć rodzinnych,poszerzanie wiedzy na temat pracy fotografa; rozwijanie zainteresowania techniką;  przestrzeganie zasad właściwego zachowania w miejscach publicznych,rozwijanie słownika czynnego – utrwalanie pojęć związanych ze stopniami pokrewieństwa.

 

2.Jesienna muzyka - rozwijanie słownika czynnego o określenia cech jesiennej pogody;słuchanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty z najbliższego otoczenia dzieci, próby określania cech tych dźwięków. „Cicho – głośno”– zabawa badawcza.Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą rytmu i ruchu; rozwijanie czynnego słownika o pojęcia: dyrygent, orkiestra, nuty; wdrażanie do ubierania się odpowiednio do pogody. Poznanie i operowanie pojęciami związanymi z muzyką: orkiestra, dyrygent, nuty.. Omówienie sposobu zapisywania muzyki, wyglądu pięciolinii, klucza wiolinowego, nut.wzbogacenie słownika o pojęcie filharmonia; nazywanie i wyrażanie uczuć i emocji; kształtowanie umiejętności improwizacji ruchowej i plastycznej; – zabawa badawcza z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.

 

3.Mali artyści - : rozwijanie słownika czynnego o pojęcia: muzeum, eksponat, sztuka; Wyjaśnienie znaczenia kolekcjonowania dzieł sztuki lub przedmiotów używanymi w czasach minionych – zwrócenie uwagi na wartość historyczną eksponatów.Doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków, posługiwanie się pojęciami: sztuka, artysta, rozwijanie czynnego słownika – rozumienie wieloznaczności słowa malarz.Zapoznanie z nowymi pojęciami: paleta, blejtram, sztaluga, połączone z prezentacją tych akcesoriów, rozwijanie słownika o pojęcie rzeźbiarz.

 

4.Ubrania na jesienne chłody - Poznanie nazw i sposobu wykorzystania przyborów krawieckich; doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, wzbogacenie słownika czynnego dzieci w trakcie zabaw słownikowych: „Przybory krawieckie” i „Jakie znamy igły?”.Odkrywanie znaczenia właściwego doboru ubrania (zgodnego z porą roku) na podstawie wiedzy i doświadczenia dzieci; dzielenie się własnymi odczuciami związanymi z ciepłem i zimnem. „Ciepło – zimno”.Wyrażanie radości z możliwości projektowania ciepłych zimowych ubrań metodą kolażu,rozwijanie umiejętności samodzielnego wkładania i wiązania lub zapinania butów.

 

 PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA 

- monografia małej i wielkiej litery  t T,i I,d D, k K - wyszukiwanie poznanych liter w tekście 

- analiza i synteza prostych wyrazów 

- wyodręnianie głosek w nagłosie , śródgłosiu i wygłosie 

- budowanie schematów i modeli prostych wyrazów z cegiełek białych , czrwonych i niebieskich 

- czytanie globalne prostych wyrazów 

- cztyanie tekstów z nowymi literami pod obrazkiem 

- kreślenie po śladzie poznanych liter z zachowaniem  właściwego kierunku kreślenia litery 

- próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów

- kształtowanie umiejętności przeliczania wyrazów w zdaniu i budowania zdań rozwiniętych

 

 POJĘCIA  MATEMATYCZNE 

- „Dobierz do pary” – zabawy matematyczne. Odszukiwanie par takich samych obrazków, 

- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.

- doskonalenie umiejętności układania rytmów dwuelementowych;posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w granicach możliwości dzieci

- wprowadzenie liczby 2 , 3  w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym

- próby określania cech tych dźwięków. „Nisko – wysoko

- przeliczanie w zakresie dwóch,  trzech  - pisanie cyfry 2 , 3  po śladzie

- doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

- kolorowanie według kodu

- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 2, 3 z wykorzystaniem liczmanów i cyfr.

- doskonalenie umiejętności przeliczania, odwzorowywania liczby elementów na zbiorach zastępczych oraz podpisywania cyfrą zbiorów w zakresie 2, 3

 

PIOSENKA 

Domowe roboty sł. Agnieszka Galica, muz. i aranż. Tadeusz Pabisiak

 

Kiedy rano gwiazdki zgasną,

gdy się tylko zrobi jasno,

Różne sprzęty wcześnie wstają,

swoją pracę zaczynają.

 

Ref.: Słychać piski, słychać szum, Szuru – buru, plusk i plum. bis

 

Już żelazko na swej nodze jeździ

gładko jak po lodzie,

A lodówka mruczy sobie:

Pyszne dzisiaj lody zrobię.

 

Ref.: Słychać piski, słychać szum...

 

Na śniadanie w opiekaczu

zrumienione grzanki skaczą,

A odkurzacz ciężko wzdycha,

tyle kurzu się nałykał.

 

Ref.: Słychać piski, słychać szum...

 

 

Pralka bębnem wciąż obraca,

prać skarpetki, to jest praca,

Czajnik gwiżdże na kuchence,

a suszarka suszy ręce.

 

Ref.: Słychać piski, słychać szum...

 

 

Jeszcze radio wesolutko śpiewa

nutkę nam za nutką,

Telewizor gada z kąta:

Kto tu pięknie tak posprzątał?

 

Ref.: Słychać piski, słychać szum...